2005-12-22

Välsignade jullov!

Igår skolavslutning. Dottern med, klädd till tomte i sitt fantastiska tomteset bestående av kjol, tröja och luva i något som ser ut som krossad sammet, inköpt på Tradera. Tänk vad fynd man kan göra där! Skolavslutning var det... Först samling för alla i idrottshallen. 680 elever, 90 personal - vi är många! Kören sjöng, sedan all”sång” (låter sådär, för att säga det fint, när 680 tonåringar som mest är intresserade av att hålla fasaden uppe ska sjunga tillsammans), tal av rektor, några ord av prästen, sedan all personal upp på scenen för sång. Dottern tyckte det var festligt!

Sedan samlade vi klassen i ett klassrum för julfika, tända ljus, betygsutdelning och julkram. Sista julavslutningen med 9B(äst) - nästa avslutning är det för sista gången. Det knyter sig redan, jag vill inte säga hejdå till de här - jag vill följa dem till vuxen ålder. Hoppas, hoppas att några av dem kommer att vilja hålla kontakt mailledes med sin ”gamla fröken”. Dottern delade förresten ut alla betygen och försåg var och en av dem med julkram hon också. Runt benen, för hon hade inte tid att vänta på att de skulle böja sig ner. Det var lite jobbigt för några av dem, att ha en 5-åring hängande runt höfterna, men som kollegan sa; ”Det är en betygsutdelning ni kommer att minnas!”

Nu är det alltså jullov! Igår kväll var maken, jag och vovven ute på en 1,5 timmes promenad. Mormor och morfar var hemma med sovande dotter. Lyxigt att kunna gå iväg så, bara han och jag. Nu ska vi strax åka in till staden och handla julklappar. Antar att vi inte är ensamma om det... Det är jobbigt med trängseln, men jag försöker ladda mentalt med att det får ta den tid det tar. Jag har sovit bra i alla fall och vaknade faktiskt av att jag skrattade åt en dröm. Försökte återberätta den vid frukostbordet, och skrattade så jag frustade - jag var fortfarande kvar i känslan då. Härlig start på dagen!

3 kommentarer:

Anonym sa...

God Jul!
Hoppas det går bra med julklappandet.
Vi hörs kanske under helgen...

Var dags glimtarn sa...

God Jul från mig!!! Hoppas snön ligger vit och att vinterlandskapet visar på lite rimfrost? *nostalgisk*

Härligt att vanka av en dröm skrattandes...... undrar om det hänt mig, minns inte...

kram!

Var dags glimtarn sa...

vakna av en dröm ska det stå och att vinterlandskapet bjuder på rimfrost, hm skriver utan glasögon (hittar dem inte...), inte helt lätt när man är halvblind...