2005-12-24

"...endast tomten (och jag) är vaken..."

Klockan är 02.15. Det är natten mot julafton. Nu är allt klart! Dottern var ”farligt uppspelt” (som Astrid skriver om Madicken och Lisabeth under julaftonsmiddagen) redan ikväll. Jag har redan sett tindrande barnaögon och det gör mig varm inombords.

Igår köpte maken och morfar en kungsgran. Förslaget var dels makens, men ivrigt påhejad av undertecknad. Morfar hade först tänkt ta med en gran från norra Sverige, men var rädd att skada biltaket under en så lång färd. Han tyckte att dottern och han kunde leta gran här nere - vi bor ju trots allt vid skogskanten. Jag har inte varit riktigt överens med de västmanländska granarna och tyckte således att en kungsgran från Bauhaus var ett bra förslag. *not* Vad ful den var! Inte alls en riktigt julgran, utan stor och mjuk och yvig och... ful. Dessutom luktade den illa.

Morfar, mormor och dottern gick på granjakt idag och hittade granen! Åh, vad den är vacker, vad gott den luktar och sådan stämning den sprider där den står här bredvid mig! Eftersom vi har möblerat om i vardagsrummet finns gott om plats för den och det finns även plats för julklappshögen under. Dottern har varit med och klätt den och det var nog dagens höjdpunkt för henne! Nu känner jag riktig julstämning! Vi har tagit fram det sista julpysslet, rensat bänkar och bord i både vardagsrum och kök och placerat ut små tomtar och änglar både här och var.

Dottern var ivrig att få vara med och göra klart alltsammans innan hon skulle gå och sova. Småskrattande påminde jag henne om att Madicken ju är orolig kvällen före jul för hur ska mamma hinna klart alltsammans till nästa morgon? Nu, när jag skriver så undrar jag om inte den oron finns hos Lisa i Bullerbyn istället - jag tror bestämt att jag blandat ihop alltsammans... Hur som helst, dottern förstod vart jag ville komma och gjorde sig i ordning för sängen utan knussel.

Senare, uppe i hennes rum, läste vi Madicken. Avsnittet när Lisabeth, som följt med Alva till stan för att handla julklappar, åker på medarna bakom Larssons häst och hamnar långt utanför stan, medan Madicken får stanna hemma eftersom hon har feber. Dottern följer oroligt och glatt med i berättelsen och de sidor i boken som inte har bilder märker jag hur hon ”tittar inåt” och förmodligen ser sina egna bilder. Innan hon klättrar upp i sin loftsäng för att sova säger hon: ”Tror du att du hinner färdigt till imorgon?” Både allvar och skoj i frågan, hon förstod min poäng tidigare på kvällen och hade kanske nu börjat fundera på om det var något som även gällde henne.

Och visst har vi haft att göra! Förutom att klä granen och plocka fram de sista julattiraljerna har vi bakat en sort kakor, kokat knäck och bakat matbröd. Det doftar himmelskt i köket! Jag vill verkligen ha riktig bullerby- eller Madickenjul. Jag vill bada i lantlig julstämning, jag vill läsa om jesusbarnet. Jag vet inte vad eller hur jag tror ”till vardags”, men just jesu födelse vid jul - det hör till! Jag skulle gärna vilja ha bjällerklang och hästar med slädar, och jag vill ha tindrande barnaögon. Det sista har jag och det gör mig lycklig!

En riktigt GOD JUL önskar jag er alla som händelsevis läser här!

Inga kommentarer: