2005-12-05

Schema för lugn

Bestämde mig trots allt igårkväll att åka in till stan idag och shoppa julklappar tillsammans med en väninna. Det har varit en bra eftermiddag, och jag har köpt några julklappar – och jag har köpt några saker till mig själv :) Tur att man får lön tidigt i december så får vi ta problemet januariekonomin när vi kommer dit!

Jag hann ändå med att tanka energi med hjälp av en hundpromenad på morgonen. Fortfarande löper hunden så det är inte att tänka på att ha henne lös utan hon får finna sig i att sitta fast i en 15 meter lång lina som i andra änden sitter fast i mig. Jag drog faktiskt på mig joggingskorna, de har stått oanvända länge nu. Har inte sprungit på riktigt sedan i våras, så jag trodde inte att jag skulle orka så mycket. Positivt överraskad även om det bara blev drygt en kilometer till att börja med, det gick lätt hela tiden. Det var förvisso mulet så riktigt ljust var det inte, men eftersom vi fått ett vitt, om än tunt, täcke av snö så var det ändå ljust. Jag är lugn och glad i kroppen när jag har varit ute. Härligt!

Jag vill ha julstämning! Den smyger sig fram små korta stunder åt gången, men inget som stannar länge. Jag ska baka pepparkakor och lussebullar med dottern, sen får jag väl skänka bort det för att hindra mig själv från att stoppa resultatet i munnen… Jag vill i alla fall göra det för det hör julen till! Vi ska plocka fram mer av julpyntet till helgen, har inte ställt fram alla tomtar än. Morfar har lovat att ta med gran när de kommer – det går inte att jämföra en segväxt, tät norrländsk gran med de glesa, fula västmanlandsgranarna… Den är dottern ivrig att få vara med och klä. Hon har inte gjort det förut, men i år ska hon få det. Måtte hunden inte riva ner den bara…

Sen vill jag att julen ska bli lång och lugn. Jag vill ha tindrande barnaögon, glada vuxna och massa julstämning. Jag vill läsa julevangeliet, sjunga julsånger tillsammans, samlas runt glöggen och se fram emot julklappsutdelningen. Det ska väl gå? Kanske måste vi ha ett schema?

8.00
uppstigning
8.30-9.00
frukost
9.00-11.30
utevistelse, ridtur och snölek – hör det den som bestämmer – SNÖlek!
11.30-13.00
lunch
13.30-14.30
julevangelium och julsånger
14.30-15.00
fika, alternativt glögg, mandel och russin istället
15.00-16.00
Kalle Anka för barnen och julmatsförberedelser för oss vuxna, ”tuppis” för morfar :)
16.30-18.00
julmat
18.00-18.30
diskning och väääääääntan på tomten
18.30-19.30
julklappsutdelning, om tomten kan komma då – vi får hoppas det!
19.30-20.30
lek med nya saker, stund för avkoppling för vuxna när julpappret är undanröjt
20.30
sängdags för dottern
21.00
julfika för oss som är vakna fortfarande

Det är min önskan och förhoppning, och så ska det också bli. En lugn och glad dag, inte stressa, inte hinna mer än så här – det räcker och blir över. Det viktiga är ju att vara tillsammans med dem som betyder mest för mig, och det ska jag ju vara. Jag, maken och dottern, mormor och morfar, min syster och hennes barn. Eventuellt också syskonbarnens pappa, vi får se hur han gör i år. Tillsammans.

Inga kommentarer: