2005-12-12

Kräksjuka och konst (?) på Ikea

”Ork i magen och ha glädje i bröstet” skrev jag igår. Pang! en käftsmäll bara ett par timmar senare... Dottern vaknar och kräks på golvet. Kommer över i vår säng och kräks igen efter en halvtimme, då i en hink som maken passande nog hämtat. Hon är ledsen förstås, lite rädd som man är när man kräks (går det nånsin över?). Det blir trångt att ligga 3 i vår säng så jag gick över till gästsängen i dotterns rum. Mycket kan man säga om den, den är bra eftersom den bäddas ihop till en fåtölj och därför används som sådan när ingen behöver den att sova i. Men att sova i den som vuxen - det är ett straff! Man kan lika gärna ligga på en planka, den är för hård. Det var heller inte bara sängen som gjorde det svårt att sova, det är oroligt i magen när dottern är sjuk. Vi är ovana, hon är ”en osedvanligt frisk unge” i vanliga fall!

Jag är ju också i stort behov av mina lediga måndagar. Nu sitter jag här, yrvaken och hängig, med värk i kroppen efter den hårda sängen. Dottern är sjuk, men ändå frisk nog att kräva min uppmärksamhet hela tiden. Just nu sitter hon och skriver i en bok, men som den 5-åring hon är vill hon hela tiden att jag ska titta. Inget konstigt alls, men jag är bara så trött. Vill helst lägga mig ner och bara sova, sova, sova. Hade behövt en lååång sovmorgon, men väcktes redan 7.30 för då hade hon sovit klart...

Solen skiner, jag hade tänkt (efter att ha sovit ut) gå på en långpromenad med hunden. Nu vet jag inte hur jag ska lösa det, för hunden behöver ju få komma ut, oavsett hur hälsostatusen ser ut i familjen. Jag kan ju gärna inte slita med mig en sjuk dotter, åtminstone inte att varken gå eller rida. Kanske dags att gräva fram någon gammal vagn, att sitta nedbäddad i vagnen i friska luften kan väl inte vara farligt?

En helt annan fråga - kan man köpa konst på Ikea?? Vi var där igår och köpte nytt vardagsrumsbord och även matta att ha under bordet. Vi har ju möblerat om i vardagsrummet och det blev riktigt, riktigt bra om jag får säga det själv! Förut hade vi vår hörnsoffa (som jag också vill byta ut men det får bli senare) stående ut i rummet med ena sidan, men nu har vi ställt den efter två väggar istället, så det blev helt plötsligt riktigt luftigt i vårt lilla vardagsrum. Vi har också flyttat runt bokhyllorna och fått en hel vägg utan varken hyllor eller annat på. Dit skulle jag vilja ha en tavla, och för att återkomma till styckets inledning, så hittade jag en igår! På Ikea... En stor färgstark sak med en orkidé och en tulpan tror jag det var. Stor var den, som en målning - man kunde alltså ”känna” färgen med fingret, ytan var inte slät. Ja, självklart är det ett tryck, det är ju Ikea, men det såg ändå ut som en ”riktigt” målning. Endast eller hela (beror på hur man ser det) 995:- kostar den och jag velar fram och tillbaka, fram och tillbaka... Mest egentligen för att lägga 1000:- på en tavla från Ikea. Äh, jag vet inte vad jag vill ha fram, kanske att det är skämmigt att ha sådan smak att man faller för en ikea-tavla. Fast det är ju jag som ska ha den och titta mest på den, så då får det väl vara hur det vill med smaken - jag gillar den ju! Jag ska i vart fall gå och titta på den en gång till!!

Inga kommentarer: