2005-12-25

Åh, vad det är roligt med jul!
Åh, vad skönt att det är över!

Dottern ivrig förstås, väntade och väntade. Undra hur många gånger vi hörde: ”När kommer tomten?!” - rätt så många var det i alla fall... Men den lilla rackarungen hade tidigare berättat för morfar att hon vet att tomten inte finns, men att hon inte vill berätta det för oss. Tänk va´, hon börjar ha hemligheter för sina föräldrar! Gulliga, goa unge.

Dottern och maken ute på förmiddagen, jag kokade gröt, strök dukar och dammsög, medan mormor och morfar hämtade syskonbarnen, J & N. (Deras mamma, alltså min syster, jobbade ända fram till 17 och kom alltså ut senare.) De åt grötlunch medan jag tog jycken och gav mig ut på en promenad. Även om det var julafton finns min viktresa i bakhuvudet och jag behövde få komma ut i luften och ljuset ett tag. Hemma igen åt jag kycklingrester, lite keso och en sallad. Gott!

Vi fikade senare, läste en barnvänlig variant av julevangeliet och sedan var det dags för Kalle Ankas jul. Mormor såg den för första gången någonsin! Hon har förstås under alla år när jag var liten haft fullt upp att förbereda julmiddagen, och sedan är hon inte intresserad av tecknat överhuvudtaget, så hon har gärna skippat det. Men i år satt hon kvar i soffan med de största barnbarnen på varsin sida om sig. Hon skrattade gott åt både Ferdinand, Kalle Anke och Musse Pigg och konstaterade samtidigt att hon kanske gått miste om något under alla år när hon struntat i det :-) !

Julmiddag sedan - gott förstås! Jag älskar både sill och lax, och kan med gott samvete äta det också. Skinkan var också god, och lite strutskorv som vi köpt på en julmarknad tidigare i december åt jag av. En liten potatis, men var är grönsakerna på julbordet?? Pratade med en kompis idag om det och vi var överens om att det måste härstamma tillbaka från den tiden när det inte fanns grönsaker på vintern. Kål finns ju av tradition, men inget färskt ”modernt”. Vi har antagligen tagit traditionen rakt av och behållit den så. De andra åt köttbullar och prinskorv också men det hoppade jag över. Mätt blev jag så det räckte ändå!

Sedan var det äntligen dags för tomten!!! Han kom haltande över gården och spänningen steg, även hos de stora barnen (mig själv inräknad). Det är något speciellt när han kommer, pulsen stiger trots att jag ju vet att det är maken :-) Dottern betraktade honom närgående och ingående. Antar att hon såg vem det var, men spelade spelet med bravur. ”Pappa är ute och matar hästarna, men vi berättar det för honom när han kommer in! (Här ute på landet köps ingen tidning, här måste hästarna ha mat istället.)

Julklappsbestyren blev något annorlunda i år. Ja, mängden klappar till barnen var oförändrat stor trots att vi varje år säger att vi ska hålla igen, men det var inte det alltsammans handlade om... Däremot hade jag fått för mig att köpa en espressomaskin till maken. Har hört mig för bland bekanta, läst på lite på nätet och kommit så långt att det inte är helt enkelt i alla fall. Funderade på att inviga maken i planerna i förväg, men ville ändå inte göra så. Kändes roligare att köpa en före jul och ge i paket så får vi diskutera och göra egen research själva i efterhand. Jag köpte tillslut en på Elman, tror jag att det var. En kunnig expedit som lärde mig massor och gav öppet köp "så länge vi behövde". Mamma var med när jag köpte, hon var lite "off" men jag trodde det berodde på att hon tyckte det var för mycket pengar att lägga på en kaffemaskin. När jag sedan lade ut julklapparna under granen fanns ett tungt paket till mig från henne. "Tänk om det här också är en espressomaskin! HAHA" sa jag, för tanken var helt absurd. Vi har aldrig pratat om, aldrig varit i kontakt med dessa apparater tidigare. Men en espressomaskin var precis vad det var!! Hon hade haft vissa problem att hålla masken... Det här är antagligen en "lågprisvariant" som hon skickat efter för länge sedan så den går ej att returnera. Den jag köpte har ju å andra sidan ”öppet köp så länge vi behövde”.

Nu måste vi bestämma om vi ska ha den jag fick av mamma till att börja med, eller så länge den håller, och kanske köpa ny senare om vi tycker att detta är något för oss, eller om vi redan nu ska köra på en dyrare variant (den jag köpte eller annan - det beslutet måste ju också tas) och låta mamma ta tillbaka ”sin” för att försöka hitta på någon annan som skulle vilja ha den. Tänk, både mamma och jag hade så bra idé om julklapp och så blev det så här tokigt istället :-) !!!

Inga kommentarer: