2005-12-28

Byråkratins Sverige


Vi har fyra hästar. Två av dem är födda 1982, alltså blir de 24 år nästa år, den ena är ett sto (hona) och den andre är valack (kastrerad hane). De är båda födda på Island och de kom till Sverige i slutet av 80-talet. De andra två är avkommor till stoet, de är 6 och 2 år gamla.

Den 1 januari 2006 ska alla, alla, hästar utan undantag ha så kallat hästpass. Där ska framgå härstamning, ålder, kön, färg, tecken osv osv. Man ska tydligen också kunna se vaccinationer, eventuella behandlingar som kan spela roll vid slakt - alltså om köttet kan användas till människoföda eller inte. Så långt låter det väl ok. Men kan någon, vem som helst, förklara för mig varför mina två gamla hästar ska ha detta? De är båda födda på Island och levde sina första år där. Hur många hästpass vi än utfärdar kommer vi aldrig att veta vilka behandlingar de fick då, och således kommer heller aldrig deras kött att användas till människoföda.

Det är förstås inte gratis heller att utfärda dessa pass. Ikväll har en bekant till oss varit här och identifierat hästarna, hon har chipmärkt de två yngre (än är det bara obligatoriskt på hästar födda 2003 eller senare och därför tänker jag inte göra det på mina gamla hästar) och förklarat vilka papper som ska skickas in. För dem som redan är registrerade i svenska islandshästföreningen (SIF) kostar det 500:- att få pass. För dem som inte är registrerade i SIF är kostnaden 800:-. Två av mina är registrerade och två är det inte, summan för hästpassen blir alltså 2600:- Sedan ska jag också betala för chipmärkningen av de två yngre och eftersom jag nu känner en som gör det behövde jag bara betala själva chipen, à 200:-. Hela kalaset går alltså på 3000 kronor!!! Hutlöst!

Vad får jag för dessa pengar? Ingenting... Jo, jag får rätt att slakta min häst på slakteri, utan pass får de inte ta emot hästen. Jag får rätt att behandla min häst på djursjukhus eller av veterinär hemma, utan pass får veterinären inte utföra annat än akut sjukvård och djursjukhuset tar inte ens emot hästen. Jag får betäcka mitt sto med för avel godkänd hingst. Dessa saker fick jag förut utan pass, men efter 1/1 2006 är det hästpass som gäller, utan undantag.

Det är ok för yngre hästar. Idéen med att alla hästar ska vara kända, och att man ska kunna följa vilka behandlingar de har genomgått innan de skickas ut i livsmedelsindustrin, är naturligtvis bra. Men varför ska det gälla alla hästar, även dem där passen ändå inte kan berätta hela livshistorien? Vore det inte bättre att det infördes för alla hästar födda efter ett visst datum, förslagsvis efter den 1/1 2000? Hur många struntar nu i detta och låter istället sina hästar stå utan vård om de skadas och gräver ner dem i skogen efter en icke-godkänd slakt istället för att låta ett slakteri ta hand om dem?

Korkat är vad det är, men nu är det i alla fall gjort! Tur att vi har fått tillbaka pengar på skatten så jag har råd att utfärda pass till de hästar jag ägt i snart 10 år eller som är födda här på gården... Jag har gjort det jag ska, men vad jag tycker om det kan ingen komma åt och jag tycker att det är just - korkat!

Inga kommentarer: