2005-12-08

Kubism

Aghh, jag blir så ARG! Att sitta fast i en fyrkantig organisation med en fyrkantig chef - det blir kubism det!

Jag ska förklara...

Jag arbetar 75% pga att jag inte orkar att arbeta 100% sedan jag blev hjärtsjuk. Jag är stresskänslig och har lång återhämtningssträcka. Dessa 75% har jag lagt så att jag är ledig en dag i veckan, måndagar, och med en förlängd helg fungerar det hyfsat bra. Sedan två år är det jag som lägger schemat på skolan. Det är ett hästjobb att få 600 elever och 80 lärare att vara på olika ställen i en byggnad som egentligen är för liten. Det tar kraft, det tar tankemöda, det tar framför allt tid. I runda slängar 200-250 timmar från början till slut.

Nu i vår finns jag budgeterad på heltid för att kunna lägga detta schema på arbetstid och inte i efterhand sitta med alla timmar utan att kunna ta ut dem. Så långt låter ju allt jättebra! Men… Rektor och jag har helt olika uppfattningar om vad detta innebär. Jag ser att jag kan handskas som jag vill med denna tid, att jag kan sitta hemma och göra jobbet på tid som passar mig. Hon ser att jag sitter i skolan 8 timmar varje måndag, instängd i ett rum med lysande röd lampa som betyder ”stör ej”.

Om jag klarade det, att arbeta 5 dagar i veckan från morgon till kväll så skulle jag ju arbeta heltid! Nu har jag chans att få göra ett jobb på heltid som jag känner att jag skulle klara av genom att arbeta när jag orkar och när det behövs. Men nej, det är inte så hon har tänkt. Jag blir så arg och frustrerad. Det hon avslutade med idag när vi diskuterade det var att jag i så fall kanske ändå skulle vara sjukskriven så skulle hon och en annan göra det. Jag undrar i mitt stilla sinne vad försäkringskassan säger om de får veta. Det är ju just detta man ska sträva mot, när en arbetstagare inte klarar sina vanliga arbetsuppgifter, att istället hitta alternativ. Nu finns alternativet men inte viljan från min chef att låta mig göra det.

Vem ska jag prata med? Hur ska jag göra? Jag känner mig inmålad i ett hörn!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Facket? Det är så typiskt att vissa rektorer tänker på ett sådant där fyrkantigt sätt. Att de inte kan fatta att man antagligen arbetar mycket mer än de där åtta timmarna när man får lite mer frihet. Men det är väl den där millimeterrättvisan man vill åt. Kanske det blir revolution bland de andra lärarna om du får arbeta hemifrån? Så löjligt! Tack och lov tycker min rektor att vi är vuxna människor som kan ta ett sådant ansvar (tänka sig!), så han kollar aldrig oss, utan begär att vi ska vara där så att eleverna får en chans att nå oss i alla fall någon gång under veckan, förutom lektions- och konferenstid, förstås.

Ina sa...

Tack för kommentaren, who ever you are :) Borde jag veta?
Jag ska nog kontakta facket! Jag pratade också med en läkare, tillika vän, igår som berättar att det går att utforma ett sjukintyg, så att FK inte betalar ut någon ersättning om jag själv kan få styra arbetstiderna istället. En knäpp på näsan till rektor alltså!