2005-12-13

Lucia

Idag ska det vara 5 minusgrader, gnistrande solsken bakom rimfrostiga björkar, ett par decimeter snö och tindrande barnaögon. Verkligheten överensstämmer sällan med ”ska” och heller inte idag... Här har varit snarare 5 plusgrader, solen har synts till så visst hade det kunnat vara värre. Nån rimfrost i björkarna har jag inte sett till och heller ingen snö, inte en gnutta hur mycket man än letar. Det enda som går att mäta i decimeter är issträngarna efter vår grusväg... De tindrande barnaögonen är utbytta mot febermatt blick hos 5-åringen. Hon är ändå mycket piggare än igår, så mitt på dagen trodde jag att hon nog var på väg att bli riktigt frisk. Alltså gjorde vi oss i ordning och åkte till lussefirandet på dagis - nån sorts luciastämning måste vi ju försöka få till! Hon stod där, som tomte; ”Mamma, du minns väl hur mycket luciakronan kliade förra året!” Självklart, hur hade jag kunnat underlåta mig att komma ihåg det? Jag tror hon gäspade mer än hon sjöng! Undra om hon gör som hästarna, att gäspningen står för nervositet? Annars var det ett stycke mycket trött dotter...

Vi fikade efter framträdandet (och jag åt årets första lussebulle - G i köket på förskolan bakar de ljuvligaste, med potatis i degen, så det var helt klart värt premiär!) och sedan åkte vi hem. Det blir till att VAB:a imorgon också. Hade hoppats att syrran skulle vara jobb-fri, eftersom både maken och jag behöver arbeta, vilket hon förstås inte var. Men är prinsessan sjuk så är hon - då får de finniga fjortisarna klara sig utan mig :-) !

Annars är alla betygen nu satta. Lika svårt varje termin, det är ju så godtyckligt. Hur rättvis man än försöker vara och hur många varv jag än läser betygskriterierna så går det ju att vrida och vända det åt olika håll. Tankar för dem som ligger ”på gränsen”, styrks de av att redan nu få det högre betyget och jobbar hårt för att behålla, eller peppar jag dem att arbeta ordentligt genom att hålla igen och säga att jag vill se lite till? De flesta av de betyg jag ska sätta gäller ju dessutom år 9. De ska ha slutbetyg till våren, och båda mina ämnen (svenska och engelska) ska testas via de nationella proven. Inget som styr för individen, men det kan ändå visa åt vilket håll det lutar. Höja nu och sänka till våren känns aldrig lockande, då är det kanske bättre att hålla igen och hoppas att det räcker till höjning till våren. Ibland känns betygstärningen som ett minst lika rättvist redskap...

Imorgon ska dottern och jag baka lussebullar och pepparkakor. Därför blir inte loggen längre än så här för nu ska jag göra pepparkaksdeg!

(Morgondagen blir för övrigt en stor utmaning i min viktresa... pepparkaksdeg råkar nämligen vara en av mina topp-10 av omtyckta, äh – varför hymla – älskade sötsaker. Så här ser den listan ut, snabbt nedtecknad:

1) NK-mint
2) Nutella
3) M&M
4) Mjukglass i bägare med noisettesås i botten och daimkulor som strössel
5) ”Kladdkaka”
6) Pepparkaksdeg
7) Lejonet & Björnens italienska chokladglass
8) Chocolate Chip Cookies
9) ”Märtengodis” (nougat köpt på marknad)
10) Toblerone

Chokladtorsk? Jag? Jajamensan! :-D Tur att det finns 86%-ig dito som jag med gott samvete kan ta en ruta av varje kväll till kaffet...)

2 kommentarer:

Var dags glimtarn sa...

Jag ÄLSKAR riktig choklad!! Lär även mina barn att äta mörk choklad. Fast O föredrar kinderägg, men börjar få tycke för nyttig choklad :D!

Tips till din önskelista: En kartong chokladprovarkit från Ejjes :)

Ina sa...

Jag uppskattar det också numera, men jag kommer att fortsätta älska (och sakna) det jag också radade upp. Tack för förslaget - det ska jag vidarebefodra!