2005-12-29

Den blå timmen

Jag tror att det är tydligare i norra Sverige att timmen innan det mörknar på vintern är blå. Just nu stämmer det även här i Västmanland. Det faller blå snö därute! Det viner och blåser på andra sidan om skogen. Vi bor skyddat från nordanvinden och tycker alltså att det snöoväder de varnat för i flera dagar bara är mysigt. Maken var ute och red nyss och då kom han ut på andra sidan skogen, utan skydd för nämnda nordanvind, och där blåste det!

Jag har suttit inne hela dagen. Det är onödigt, ohälsosamt, otillåtet och alldeles, alldeles -underbart! Dottern och jag har tittat på Teskedsgumman, vi har läst Bamse som så passande låg i brevlådan imorse, vi har fixat lite på hennes rum och jag har suttit i soffan och tittat ut i luften - det jag i vanliga fall (vardagar) har sådant behov av men samtidigt brukar få dåligt samvete av. Idag lyckades jag med konststycket att bara njuta! Det är vilsamt, nödvändigt och väldigt skönt med jullov!

Inga kommentarer: