2005-12-30

Babblande, osammanhängande tankar

Maken och jag har gått på stan idag. Dottern var med mormor och morfar, så bara han och jag med egentid - ovanligt och nästan svårt att veta vad man ska hitta på. Vi lämnade i alla fall tillbaka espressomaskinen jag köpt. Jag hann även titta lite på mellandagsrean, kläder då menar jag, och köpte en street-one kofta (börjar ha några stycken nu, älskar dem!) och ett par svarta jeans. Shit, det var länge sedan kläder satt åt på rätt sätt! De som satt åt förut i höst, för jag hade blivit för tjock, har varit för stora ett tag nu men den ”sitt-åt-känslan” är annorlunda. Fortfarande sitter de här nya åt lite för mycket över magen men jag hoppas det bättrar sig om ett par kilo till. Inte konstigt att det finns skinn över, jag har ju trots allt haft 30 kg till under huden...

Dottern sover i stan med mormor och morfar, i mosters lägenhet. Hon hade bestämt att sova i dubbelsängen mellan mormor och morfar men ändrade sig sedan. Liggande i en stor saccosäck, tittande på TV, meddelade hon att där ville hon även sova. Jag ringde vid 23.30 och då sov hon fortfarande där på golvet. Ja, äpplet faller inte så långt från trädet... Jag har sovit både i baden-baden på altanen när jag var liten, och även i grannens hammock. Det finns en speciell tjusning i att sova där man inte ”ska”.

Grannen och hans kärlek har varit här. De bor mest i Stockholm hos henne, men tillbringar mer och mer av tiden i hans hus här ute på landet också. Vårt hus är hans barndomshem, och där han bor nu var då hans farmor och farfars hus. Vi har renoverat det mesta, och han tycker det är roligt att se vad som hänt sedan sist. När vi hade bott här ca 1 år hjälpte han oss att dra bort stora (fula) cypresser som hade passat bäst framför ett slott - inte framför ett litet rött hus på landet. När cypresserna fick ge vika för traktorns kraft kom ett par små legobitar fram, som legat gömda under dem i många år. Grannen dök ner, greppade dem och utbrast:
- Dem har jag letat efter! Som vi skrattade! När vi sedan renoverade i vardagsrummet hittade vi en gammal napp bakom elementet. Den fick grannen i 40-årspresent men han försökte ihärdigt övertyga oss alla om att det var brorsans!

Inga kommentarer: