2005-12-26

Julfrid och barndomsminnen

Sitter ensam i soffan. Har tänt fem stora ljus på min nya ljusbricka. Granen står med sina ljus i hörnet. Vackert! Sjunger julsånger för mig själv och myser!

Det har snöat och här är riktigt vinter - äntligen! Dottern och mormor har åkt skidor, först ett par kilometer och sedan tre till. Samtidigt har dottern fått höra hur kul jag tyckte det var med skidåkning i hennes ålder... *not* På vintern åkte vi eljusspåret på gympan minst en gång i veckan på låg- och mellanstadiet. Alla åkte skidor, det var ju liksom det enda som fanns att göra. Jag avskydde det! Bakhalt i uppförsbackarna och dåligt glid i nedförsbackarna. Ofta funderade jag på att vända skidorna. I samma elljusspår föddes en världsstjärna förresten, jag växte upp i samma by som Magdalena Forsberg. Hon svischade förbi redan då, jisses vilken fart! Kanske en anledning till att jag avskydde det...

När jag började sjuan fick vi åka buss ett par mil till en annan by. Då behövde vi inte dra skidorna på bussen och då lovade jag mig själv att aldrig mer åka längdskidor. Det höll jag i nästan 20 år. Numera åker jag lite med dottern och när vi är hos mormor och morfar brukar jag ta mig runt det spår morfar gör i deras skog. (*viskar*: det är ok men skvallra inte för mormor!!)

Åter till min lilla egenpaus i soffan. Det är mysigt med ljuset, det är mysigt med vintern där ute och det är mysigt med jullov! Jag mår bra! :-)

Inga kommentarer: