2006-02-25

Ett guld till!

Tänk att man kan tro att man ska dö i hjärtinfarkt genom att sitta framför TV’n! Jag ska absolut inte satsa på skidskytte - av flera anledningar, men den som verkar viktigast just nu är att jag har noll kontroll på mina nerver. Att inte vara påverkad alls egentligen, för vad spelar det mig för roll egentligen om Anna Carin Olofsson skjuter bort alla fem skotten i sista skyttet? Ändå sitter jag här med hjärtklappning och en puls som låter tro att det jag var jag själv där ute i spåret... Så av det drar jag slutsatsen att jag nog skulle lyckas med konststycket att på sin höjd lyckas träffa någon funktionär, så mycket som pipan på bössan skulle skaka om jag stod där.

Sex guldmedaljer har vi nu och genast står vi där och slår oss för bröstet och orerar och skanderar hur duktiga vi är. Vi? Alla vi här hemma i Svedala har väl knappast varit särskilt duktiga? Nåja, det kan få vara så. Vi kan få tycka att vi är duktiga. Det jag däremot tycker instinktivt illa om är att det egentligen inte är den svenska insatsen som är viktigast, utan att det har gått rätt dåligt för Norge. Dåligt? Varför kan vi inte unna våra grannar i väst att vara så duktiga som de är? Visst, medaljer av den ädlaste valören har de ”bara” lyckats lägga beslag på två stycken, men de har ändå tagit 19 sammanlagt. Sverige har 13 stycken. Så för det första har det inte gått dåligt och för det andra skimrar inte Sveriges medaljer ljusare bara för att Norge inte har lika många guld. Njut av de svenska fullträffarna men låt bli att samtidigt skratta åt ”grannen”. (Här kan man dra flera paralleller till liknande beteende i samhället i stort och jag tycker lika illa om det på alla platser. Glädje smakar tydligen bara riktigt bra om någon annan samtidigt misslyckats. Varför är det så och vad beror det på?)

Jag tänker hålla på Finland i hockeyfinalen förresten. Jag tycker egentligen om hockey men nu har det blivit för mycket. Jag är uppvuxen i ”Foppa-land” och borde vara stolt över honom. Han är en makalös idrottsman, inte tu tal om saken, men han är väl inte allsmäktig gud ändå? Och nu har jag slagit över i min reaktion och tänker hålla på Finland. Jag är så trött på all hockey på TV. Alla matcher ska visas, spelar ingen roll om det så är Albanien-Uruguay som spelar... Pratet i studion handlar om hockey. Fem minuter innan Anna Carin skulle starta idag, med rejäl medaljchans dessutom, pratade man om var Sverige skulle stå i medaljligan när/om Sverige tog guld. Inte skidskytteguld utan hockeyguld! Den matchen är ju för sjutton gubbar inte förrän imorgon! OS var roligt att titta på tills hockeyn startade. Det är för mycket. Mera bob till folket, sådan idrott man aldrig annars får se! Det är kanske rätt skönt att det snart är över ändå, så man kan hinna idrotta själv istället...

3 kommentarer:

Anonym sa...

*fnissar* Jag har inte tittat på OS för fem öre! Ingen kan vara mer ointresserad än jag! Fast SKULLE jag sätta mig och titta blir jag precis som du, hjärtat i hlasgropen och vågar knappt titta... *hihi*

Glädjas åt andra ja! *sur* PRECIS så där är det "här" där jag bor! jag tycker det är roligt då det går bra för mina vänner och andra runt omkring, jag blir stolt över dem som ansträngt sig och lyckats. Och mina vänner är likadana. Men många ANDRA, framför allt de som själva inte satsat och vunnit typ, de är BARA avundsjuka opch det skall snackas så mycket SKIT!!! *arg så jag kokar nu* F****g idioter, gläds åt andra istället för att vara så j***a avundsjuka!!! >:(

*avreagerar mig i din blogg lite*

KRAM!!! *saknar dig*

Cliff Hanger sa...

Norrmän är rent generellt ett trevligt folk. Men lite sund rivalitet i sportsammanhang är kanske inte så farligt? Norge har ju också haft så mycket framgångar på sistone, så det är inte så värst synd om dem, tycker jag. Nu är det vår tur att lyckas.

Ina sa...

Fia, avreagera dig du - här är väl ett bra ställe :-)

El mango, helt rätt om rivaliteten är sund. Jag tycker tyvärr inte alltid att den är det. Typ, "skit samma hur det går för Sverige eller nån annan så länge norrmännen inte..." osv. Heja Sverige, många guld! Heja Norge, många medaljer - så tycker jag :-) !