2006-01-03

Vackra vita vinter

Nu har vi vinkat iväg mormor och morfar. Det blir så tomt och tyst i huset med ens. De åker förvisso mellan mig och min syster när de är här nere så de är ju inte här hela tiden, men ändå blir tystnaden så kompakt när man vet att de åkt hem. Dottern är rastlös, svårt att komma igång med leken. Vi ska gå ut, men mamman (alltså jag) behöver vakna till först :-) !

Jag är jättetrött för jag är inte van att stiga upp 7.30 nu under lovet. Jag som alltid älskar att äta frukost fick verkligen trycka ner den nu... Dags att börja öva för att ta sig tillbaka till arbetslivet. På måndag är det ju dags igen!

Här är underbart vinterväder! Mellan 14 och 18° kallt och rimfrost i alla träd. Solen strålar och skickar gnistrande reflexer i snön. Jag kan stå och bara titta, titta, titta på alltsammans! Se bara så vackert vi bor!

Grannen och jag var ute och gick i en timme och tjugo minuter igårkväll och även om det var mörkt då så såg man ändå de gnistrande grenarna. Månen var bara som en strimma men stjärnhimlen var magnifik. Vi gick genom en lång allé som går över ett stort, stort gärde. Förutom träden i allén är det öppna fält ett par, tre kilometer åt alla håll. Det var som att gå i en frusen issal. Stjärnhimlen ovanför oss, trädens gnistrande grenar som vi anade i stjärnljuset och så knarret under våra promenerande fötter. Man tappar andan!

Återigen ber jag om kommentarer här i bloggen. Över 1000 besök nu och enligt sitemeter som jag får statistik från är besöken ca 15-20 per dag. Jag blir jätteglad för alla kommentarer så gör en god gärning så här i början på året och gör mig just så jätteglad! :-)

6 kommentarer:

Mustardseed sa...

Vad komiskt, jag tänkte just att jag skulle skriva en kommentar med en fråga jag har och så ber du om kommentarer. Så här kommer en god gärning ;-)

Hursomhelst så var jag nyfiken på hur nära det är till era grannar, är det typ kilometer emellan eller ett par hundra meter eller hur ser det ut?

Anonym sa...

Himlarns,vilka vackra bilder på gården du har tagit!!(för det är väl du?..)

Ina sa...

Marina:
Just de här bilderna har maken tagit, annars är det mest jag som fotar :)
Moderna:
Vi har ca 600 meter till närmaste hus, en sommarbostad. På vintern är det tomt, på sommaren inbäddat i grönska så vi ser inte mannen som bor där då :) Fåglevägen är det knappt en kilometer över skogen till närmast bofaste granne, det är en skogskulle mellan oss och via vägen är det drygt en kilometer dit. Det enda bostadshus vi ser från oss ligger två kilometer bort över öppet gärde, och det vi egentligen ser av det är deras stora silo... Så vi bor för oss själva, minst sagt:)

Var dags glimtarn sa...

Underbara vinterbilder! Här är det grönt och sol, plus 11 grader idag! Men vi kommer direkt rån alperna, där var det ett grannt snötäcke :)

Ina sa...

Tack exilmamman och Annika! Det är lätt att ta fina bilder när motivet är som det är just nu. Lika vackert och lika kallt idag - det blir fler foton :-) !

Thinkerbell sa...

Så otroligt vackra bilder. Det är ju så vintersverige ska se ut.

Jag är så sugen på att åka skidor jag med. och vill ta med mig F (den stora, hon har nog tålamod att prova). Jag lever kanske i en romantisk illusion där det inte är bakhalt, mössan inte kliar och allt går fint...eller ja - ganska likt hur det såg ut på er lilla tur.