2006-01-06

Flytt, seriös shopping & boktips

Vad pysslar folk med? Har de inget annat för sig än att flytta runt i vårt avlånga land? (och utanför det också för all del...) Har just uppdaterat adresslistan jag har i ett vanligt wordsdokument på datorn, som jag även har en utskriven kopia av. Innan julkorten kan skickas iväg i december måste alltid många av adresserna kontrolleras och samma sak varje år. Folk far ju omkring som om de hade betalt för det! Sen alla mobilnummer... Det är sannerligen inte lätt att hålla reda på. Ett exempel, mina syskonbarns pappa - han har inte mindre än 6 mobilnummer registrerade på hitta.se och det är ju helt galet. Är det kanske som jag och mailadresser? Ju fler jag har desto fler mail får jag, tror jag... Han kanske tror att han får fler samtal eller sms om han har många telefonnummer. Eller också hör det ihop med att han byter telefon i samma takt som många andra byter kalsonger. Han får väl nytt nummer med varje telefon antar jag, och om han då registrerar dem så blir det väl så här.

Nåväl, jag som inte flyttar omkring som flyttfåglarna (även om jag med längtande blick står och tittar på alla som flyger över oss på hösten, med näbbarna riktade söderut lika säkert som en kompassnål pekar norrut) kan ägna jullovet åt seriös shopping istället. Det är kul med julrea! Mamma och jag var på stan en snabbis i mellandagarna. Då hittade jag äntligen ett par svarta jeans. Jag har letat länge, minst 2,5 år - det är sant, inte överdrivet! De kostade förvisso 399:- som väl egentligen inte är så farligt, men lite sved det eftersom vi egentligen tittade på rean men eftersom jag letat just svarta jeans så länge så var det ingen tvekan - jag tog dem och gick till kassan. Döm om min förvåning när kassörskan säger: ”Ja, det blir 250 kronor.” Efter en lång tystnad från mig förstår hon och tillägger ...ja, de är på rea men just de här är inte märkta. Fort, fort för att hon inte ska hinna ändra sig eller något, slänger jag fram mitt visakort och hasplar ur mig något, typ: ”Ja, det gjorde ju inte ont!”

Igår var svägerksan och jag ute på storshopping. Vi hade en dag före jul också men då hittade jag inte så mycket som jag hade tänkt. Pengar kvar som skavde i plånboken, och julrean som lockade - det var inte svårt att övertala varandra att ta en dag till. Sagt och gjort, tillbaka till bland annat den affär där jag fyndade de svarta jeansen. Där låg nu ett par mörkblå av samma modell med den enda pikanta skillnaden att de istället var nedsatta ytterligare 100 kronor och således kostade 150 istället. Det blev ju nästan löjligt billigt (bild finns längre ner)! Trots att de var så billiga slutade kalaset på nästan 2000 pix... Till mitt försvar måste jag säga att jag 1) har sparat hela hösten, 2) inte har handlat kläder på 2,5 år under min långa period när jag inte haft koll på vikten och 3) gjorde fina fynd som värmer långt in i ha-begäret :-) ! Vad jag köpte förutom jeansen? Den listan blir nästan lika lång som när Astrid Lindgren räknar upp vad som fanns framdukat vid det ”Stora tabberaset i Lönneberga” när Emil bjöd fattighjonen på julkalas...


  • Jeans
  • Svarta ”finbyxor”
  • Vita sommarbyxor
  • Ljublå t-shirt
  • Röd t-shirt
  • Mentholfärgad t-shirt
  • Roligt linne
  • Yllekofta med söta broderier
  • Ett par skor
  • Fem par strumpor
  • ...och för att kunna sova gott trots pengaslöseriet - ett nattlinne


  • Förresten, ni som har barn i 4-årsåldern och äldre - läs ”Sandvargen” av Åsa Lind för dem! Jag har just läst halva första boken för mig själv, för jag vill veta vad jag läser innan jag läser högt för dottern. Den är ljuvlig, underbar och helt beroendeframkallande! Tack du snälla som tipsade om den - du vet vem du är ;-) !

    5 kommentarer:

    Thinkerbell sa...

    Vem har tipsat om Sandvargen?

    De är heeelt underbara - och eftersom vi slukade dem alla tre i rask takt i höstas så hoppas jag att det kommer en fjärde bok snart.

    Just nu läser vi Rosalie (finns också i tre delar hittills)

    Anonym sa...

    Problemet med folk som flyttar har vi också. Precis som ni får vi uppdatera adresslistan till lagom till julkorten och varje år blir man förvånad över att så många rört på sig. Fast ingen har hittills så många mobilnummer!

    Härligt med såna reafynd. Jag har inte ens tagit mig ut på rean pga detta snorande *grr*.

    Ina sa...

    thinkerbell, det var väl typ du som tipsade om dem :-)

    Thinkerbell sa...

    haha, ok. :)

    jag visste inte att mina lovord hade nått ända hem till er.

    Kul att du gillar dem - hoppas dottern gör det också!

    Ina sa...

    Vi läste första tre kapitlen igår tillsammans. Hon är lika uppslukad som sin ömma moder :-) Underbart! Nu gäller det att inte tok-läsa utan försöka dra ut på det underbara...!