2005-11-10

Rädd om min tid

Mina fantastiska elever, de är så flexibla. Torsdagar har vi engelska på morgonen och svenska på eftermiddagen. Idag var jag tvungen att byta. Jag kom inflåsande 2 minuter innan lektionsstart, de rann in i klassrummet med sina engelskböcker förstås.
- Nej, hämta svenskan istället!
De rann ut och kom tillbaka inom en minut, hade kopplat om och tog sig an svenskuppgiften. Anledningen var att jag skulle på en föreläsning på eftermiddagen och idag var det störtomöjligt att få till en vikarie. Alltså skulle de få klara sig själva... Ingen optimal lösning men med min klass fungerar det i nödfall.

Jag hann senare starta eftermiddagslektionen, de ska läsa om Astrid Lindgren på engelska och senare ska vi läsa Pippi Longstocking. Sen kastade jag mig i bilen och störtade ner på stan. Kom ett par minuter för sent till föreläsningen - jag avskyr att vara försenad! Föreläsningskvinnan var usel... Det är så trist, så slösaktigt med tid och vi gick i halvtid. Min tid är mer värdefull än så. VARFÖR är så många föreläsare riktigt dåliga? Jag har arbetat i snart 11 år och kan räkna de duktiga förläsarna jag upplevt på fortbildningstillfällen på ena handens fem fingar. Så illa är det faktiskt! :( Kan det vara så att de är duktiga på sin forskning men helt kassa på att förmedla det? Man kan inte ställa sig framför 25 svensklärare och läsa innantill, och dessutom låta som att det är första gången man ser just den texten. Håhåjaja, om jag bara kunde komma på något att föreläsa om skulle jag nog kunna bli rätt bra ;-) !

Summan av eftermiddagen... Eleverna hade inte behövt vara ensamma. Jag hade kunnat planera på min två timmar långa håltimme istället för att göra det på tisdagkväll, som vi nu har planerat. Jag hade sparat minst 500 kronor. Istället för föreläsningen gick jag och kollegan på stan och då blev det ett armband till bröllopet, strumpbyxor till dottern, ett par saker till hennes adventskalender och svarta oliver på en italiensk mataffär där kollegan skulle köpa pesto. Jaja, värre saker har väl inträffat!

Inga kommentarer: