2006-12-27

Så ska julen firas!

Vi har varit på lyxjul! Hela stora familjen, vilket innebär maken, jag och dottern, mormor och morfar, min syster och hennes två barn (11 & 13 år gamla), på Högfjällshotellet i Sälen. Vi har sparat ett helt år till detta. Mormor kom med den lysande idéen förra året, att vi skulle spara pengar, varje familj för sig. Med vår ekonomi är det enda sättet att få ihop det. Jag är avundsjuk på människor som åker till Thailand hit och till alperna dit och vidare på äventyrsresa hitåt och surfresa ditåt... Hur som helst, jag är avundsjuk, samtidigt som jag tror att när man fått gneta och spara som vi har gjort under året, så kanske man lättare kommer ihåg att njuta och vara tacksam medan man faktiskt upplever det man jobbat för. Jag ska inte snurra in mig mer i det - självklart finns det olika kategorier människor oavsett ekonomiska förutsättningar - men låt mig sammanfatta med att jag njuter mer av något jag inte har "till vardags".

Tidigt i höstas började vi titta på vad vi skulle kunna göra av pengarna. Jag ville inte åka ifrån "julen". Dottern är så pass liten ännu att tomte, gran, julklappar och pepparkakor måste finnas med. Vi surfade runt på måfå och hittade detta alternativ och bestämde oss tämligen omgående. Vi har längtat och väntat och samtidigt med fasa insett ju längre in i december vi kommit att snön lyst med sin frånvaro. Nu åkte ju inte vi för snön i första hand, men visst ville vi åka lite skidor. Tack och lov för snökanoner! Det var inte många pister öppna, men vi har fått åka en del i alla fall. Dottern mest! Hon behövde inget liftkort och skidor köpte vi åt henne i höstas, så hon har faktiskt åkt vid tre tillfällen utan att det kostat en krona. Systerdottern på 11 år har mer än en gång önskat att hon var under 8 år hon också... Igår fick vi i stort sett bära in dottern efter drygt 6 timmar på skidor - hon ville inte sluta!

Men det var ju inte bara skidåkning! Vi har:
  • ätit underbar hotellfrukost fyra morgnar i rad
  • blivit serverade minst lika goda middagar lika många dagar
  • bakat pepparkakor
  • julpysslat
  • sjungit karaoke (endast dottern - jag lovar!)
  • besökt julkrubban i kyrkan (lycko dem som bor i Norrköping där den prästen verkar i vanliga fall!)
  • besökt midnattsmässa och julotta (här delade vi upp oss - nån måtta på kyrkligheten får det vara, trots att det är jul)
  • ätit julbord
  • dansat runt granen
  • fått julklapp ur handen av tomten (igen endast dottern)
  • och slutligen gick dottern skidskola...


  • ...och apropå det... Vi bokade skidskola imorse för att hon skulle få lite tips och hjälp för att utvecklas åt rätt håll. Om man får en privatlektion under en timme - alltså egen uppmärksamhet av kille i 20-årsåldern - när man är som dottern, då njuter och busar man! Hon gjorde precis som han! Vid ett tillfälle åkte han baklänges uppför knappliften (han hade spänt på sig skidorna bak och fram för att kunna åka baklänges framför dottern). Vad gör dottern? Joodå, hon försöker detsamma - det gick nästan att ta sig runt, sen stod hon på näsan så snön yrde om henne...


    Här är en bild från dansen runt granen och dottern i full fart. Vi såg inte till henne mycket, hon var överallt och ingenstans!


    Här får hon sin julklapp av tomten. Vi vuxna hade lite åsikter om tomtens förmåga till inlevelse, men jag tror inte barnen tyckte något... På andra bilden är hon på väg nerför backen för att möta sin skidskollärare. Mycket ivrig och förväntansfull. När hon träffade på honom och han frågade om hon tyckte att de skulle åka lite skidor svarade hon: "Ja, det tycker jag, jag är väl förberedd!" Trots att jag känner henne baxnar jag ofta över hennes ordval!


    Och på dessa två sista bilder är hon mitt i sin lektion. Koncentrationen räckte väl "sådär" men buset var det inget fel på. Med tanke på var hennes skidor befinner sig på första bilden hoppas jag att hans skidor var försäkrade mot repor! På den andra bilden har hon precis startat ett av de sista åken nedför backen.

    Ja - det har varit en fantastisk jul! Alla julens ingredienser som för mig är viktiga, men helt utan julstress. Otroligt! Jag gör gärna om det - och rekommenderar andra som glömmer att njuta av julen för all stress att göra detsamma! Det enda är att jag hoppas på mer snö "nästa gång"!!

    2 kommentarer:

    Anonym sa...

    Hallå där! Hur går det med 100-saker-om-mig-listan? Hojta till när du är klar!

    Ina sa...

    Oj, det hade jag visst glömt bort!! Ska använda natten till att pillra med det - och återkommer när jag är klar!