2006-12-28

Min 100-lista

Efter att ha läst här hos Cliff Hanger klickade jag på "100-saker om mig-länken" och hamnade således här. Jag vet att det är ett tag sedan dessa 100-listor florerade, men jag fick aldrig ihop någon då. Men nu så!

Bättre sent än aldrig!
Sent ska syndaren vakna!
Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge!
Fint folk kommer sent


Se - talesätten om hur bra det är att vara/komma sent är många, således måste det ju innebära att det är bra att vara sen! Räcker det som inledning till min lista? Här är den i alla fall:
  1. Jag är mamma till världens goaste solstråle till dotter.
  2. Att vänta henne var de värsta 7 månaderna i mitt liv, med tanke på hur jag mådde.
  3. Jag skulle göra det igen utan att blinka!
  4. När jag hade gått 32 veckor av graviditetens 40 packade mitt hjärta ihop och jag hamnade på hjärtintensiven i Uppsala.
  5. Förlöstes med kejsarsnitt, och fick efter narkosen veta att barnet, som var en dotter, vägde 1,5 kg och mådde efter omständigheterna väl.
  6. Jag har gått ner 40 kg i vikt och är numera normalviktig.
  7. Jag är sedan dess fanatiskt intresserad av näringslära.
  8. Jag har fler år som överviktig än normalviktig i mitt liv.
  9. Anser mig som socker-alkoholist.
  10. Skulle kunna gå genom eld för chokladpralinen ”NK-mint” som köps – inte helt oväntat – på NK i Stockholm.
  11. Jag är lärare i år 7-9 i grundskolan…
  12. …vilket innebär att jag gått i mammas fotspår…
  13. … och fortfarande efter mer än 10 år i katedern har min klassföreståndare Torsten som förebild i mycket av vad jag gör som lärare
  14. Jag har varit på Kreta… *räknar*… 12 gånger
  15. Det går kanske att räkna ut att jag gärna gör saker jag redan provat
  16. Jag tycker det är fruktansvärt otäckt att sitta innerst på bussen eller på tåg.
  17. Alltså bokar jag alltid plats i gången när jag åker tåg
  18. Jag träffade min man i en studentkorridor.
  19. Han visade sig vara perfekt för mig! *älskar*
  20. Jag var fruktansvärt rädd för att vara ensam hemma när jag var liten.
  21. Jag var också helt enkelt livrädd för älgar bara jag var ute på gården. Det gick inte över förrän maken och jag flyttade ut hit och jag stött på älgar från hästryggen så många gånger att jag insett att jag inte ska dö när jag ser dem...
  22. Jag hatar, verkligen hatar, cigarettrök.
  23. Ändå har jag feströkt i 20-årsåldern…
  24. Jag äger fyra islandshästar.
  25. Jag tog körkort 3 veckor efter jag fyllde 18 år…
  26. …men har hittills (när jag snart fyller 38 år) aldrig ägt en bil. Maken äger bilarna och jag hästarna – hästkraft som hästkraft liksom…
  27. Jag har huslån och CSN-lån, försöker annars akta mig för skulder.
  28. Jag väntar på ”Plötsligt händer det…” (men köper sällan trisslotter)
  29. …och har 1000 planer och drömmar för vad jag i så fall skulle göra för pengarna.
  30. Jag älskar stunden precis innan det roliga börjar.
  31. Det betyder att fredageftermiddag, innan jag åker från jobbet men är färdig med alla arbetsuppgifter, är veckans bästa stund.
  32. Det innebär också att veckan innan sommarlovet börjar är årets bästa.
  33. Håller helt med om att sommaren är som vackrast ”mellan hägg och syren”.
  34. Jag är otroligt åkrädd.
  35. Men älskar att själv köra bil.
  36. Jag kan skriva utan att titta på tangentbordet.
  37. Klarar till och med av att samtidigt prata med maken (kanske inte de djupaste samtalen men ändå…)
  38. Jag är Astrid Lindgrens största fan.
  39. Jag känner igen mig i så många av hennes karaktärer och önskar jag hade känt henne personligen.
  40. Min mamma är på vissa bilder lik Astrid Lindgren i sin ungdom.
  41. Jag älskar att trycka i mig för mycket godis (undra varför jag blev tjock…)
  42. Jag är stolt över min viktminskningsprestation!
  43. Jag är samtidigt oerhört ödmjuk att just jag råkade ha styrkan att klara av det.
  44. Och jag är 100% inställd på att aldrig - aldrig - bli tjock igen.
  45. Det krävs hårt arbete och en massa djävlaranamma för att klara det – med det ska gå!! Det finns helt enkelt inget alternativ.
  46. Jag avskyr strömming och annan fisk med små ben i.
  47. Men älskar lax och inlagd sill.
  48. Jag prenumererar på allt för många hälsotidningar.
  49. Även en fototidning kommer regelbundet i min brevlåda.
  50. Jag brevväxlade med väldigt många personer i min barn- och ungdom.
  51. Jag har kontakt med vänner från både högstadie- och gymnasietiden fortfarande, och det är också några av mina närmaste vänner.
  52. Jag saknar att maken och jag inte regelbundet umgås med andra par eller familjer...
  53. …eller andra personer överhuvudtaget. De behöver inte vara varken par eller familjer. Någon som bor hyfsat nära som vill spela spel, äta middag, åka på lördagsutflykt eller något liknande. Många av vännerna bor med andra ord ganska långt borta - tyvärr!
  54. Äntligen har jag kommit till hälften – vad ska resten handla om då???
  55. Jag är gränslöst morgontrött, nästan sjukligt faktiskt.
  56. Och därmed också väldigt kvällspigg – eller varför inte säga nattpigg!?
  57. Jag drar gärna igång med projekt efter kl 22 på kvällarna.
  58. Där är maken och jag inte kompatibla…
  59. Jag älskar tapeten i vår hall, verkligen! Finare finns inte!
  60. Önskar vi hade råd att bo på landet men ha övernattningslägenhet i stan. Nån som vill skänka en?
  61. Har åkt slalom sedan jag var 5-6 år, men alltid varit farträdd.
  62. Tävlade i 8-12-årsåldern, det gick ”sådär” (till skillnad från Fredrik Nyberg som tävlade samtidigt). Jag har en silvermedalj som bästa resultat – då var vi 2 st i min grupp!
  63. Jag har varit i San Diego som au-pair.
  64. Är av någon anledning rädd för Asien och kommer alltså inte att flyga lika långt österut, som det var västerut, till Kalifornien.
  65. Är barnsligt förtjust i ”Lilla huset på prärien”.
  66. Har en del av serien på DVD.
  67. Och hela serien på videoband… över 20 st inspelade på long-play.
  68. Jag är född i Medelpad och uppvuxen i Ångermanland.
  69. Tycker de svenska landskapen tillhör allmänbildning, vilket maken fick erfara som inte kunde dem.
  70. Skulle vilja bo i Norge och i Storbritannien någon gång under mitt liv.
  71. Skulle också vilja kunna tala flytande norska, isländska, italienska och persiska, som är de vackraste/mest fascinerande språken jag vet.
  72. Jag värnar för djurens rättigheter.
  73. Men är absolut inte vegetarian.
  74. En av de bästa böcker jag läst är ”Natten är min egen” av Marit Paulsén.
  75. En annan mycket bra bok är ”Broarna i Madison County”. Den går inte ens att jämföra med filmen!!
  76. Och ytterligare en bok som jag aldrig kommer att glömma är ”I taket lyser stjärnorna” som ju egentligen är en ungdomsbok, men som alla ändå borde läsa.
  77. Jag skrattar ihjäl mig åt gammal hederlig ”stand up”. Favoriter är Babben, Ronny Eriksson, Thomas Eriksson, Lennie Norman och Claes Malmberg.
  78. Min allra största idoldyrkan handlade om Gyllene Tider. Jag kunde det mesta om de fem halländska gossarna, som gjorde succé under 80-talet.
  79. Även George Michael stod högt upp på favoritlistan, men något senare.
  80. Har sett konserter med både Gyllene Tider och George Michael under 2000-talet. George så sent som i november.
  81. Jag äger en PowerBook, alltså en Mac – och klagar därmed oavbrutet på PC’s begränsningar… (vi har sådana eländiga apparater på jobbet)
  82. Vår ladugårdsbyggnad är större än de flesta villaträdgårdar.
  83. Jag såg ett lodjur från vardagsrumsfönstret förra våren.
  84. Vi ser vilda djur nästan dagligen från huset.
  85. Men människor är det ovanligare med
  86. Jag bor med andra ord långt ute på landet
  87. Jag började dricka kaffe för 3 år sedan, avskydde det innan och kommer ihåg hur det smakade då – nu smakar det helt annorlunda och gott!
  88. Har uselt lokalsinne men är å andra sidan rätt duktig på att läsa karta.
  89. Är moster åt två.
  90. Jag har 13 kusiner mellan 16 och 50 år på mammas sida. Tre halvkusiner tror jag på pappas sida som jag inte känner.
  91. Jag och bästisen var dödligt förälskade i "Mikke" i 9B när vi gick i 7:an. Han var inte _riktigt_ lika imponerad...
  92. Jag har hål i öronen men skulle aldrig pierca mig – det är fult och äckligt!
  93. Jag vill heller inte tatuera mig men om jag skulle göra det skulle det vara dotterns fot- och handavtryck från när hon föddes, och den skulle sitta strax över hjärtat.
  94. Stark symbolik eftersom hon är mitt hjärta, men också att mitt hjärta var anledningen till att hon föddes för tidigt och var så liten som avtrycket visar.
  95. Jag är alltså inte lika säker på att jag inte ska tatuera mig som jag är säker på att inte pierca mig… lite häftigt vore det ändå…
  96. Jag har 5 högskolepoäng i isländska, 2 poäng danska, 1 poäng norska och 1 poäng persiska!
  97. Jag jobbade på att nå 200 högskolepoäng, men stannade på 185. Kanske tar jag 15 till någon gång…?
  98. Medelhavet måste vara guds gåva till människan.
  99. Frågan är bara varför det är så långt dit…
  100. Jag hoppas att 2007 ska bli ett minst lika bra år som 2006 varit!

Orkade någon ända hit?? Finns det kanske till och med någon mer än jag som inte gjort sin 100-lista ännu? I så fall kan ni anse er som utmanande!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Bra jobbat! Det finns mycket att kommentera, men t.ex. nummer 62 var rolig. :-) Och du, visst är hål i öronen en form av piercing, om man ska vara noggrann?

Överlag en lista som ger ett sympatiskt intryck av dig.

Ina sa...

Cliff - en eloge åt dig som orkade hela vägen och tack för din snälla kommentar!

Jag var stolt över min silvermedalj :) ! Tror jag var för ung för att fatta att jag hade tagit typ 7-8 sek längre tid på mig nedför backen än hon som vann...

Jaja, hål i öronen är en form av piercing men ändå inte. Det ordet fanns inte när jag tog hål i öronen, utan jag menar de ställen där folk väljer att sticka hål i sig som man inte ens kunde tänka - än mindre prata om - när jag äntligen lyckats övertala min mamma att hål i öronen var ok. Det måste ha varit 1977. Nästan stenålder, och jag var 8 år!

Mustardseed sa...

Jag orkade också hela! En liten Lassie till dig som är Astrid Lindgrens fanatiker- huset vi bor i köpte vi av hennes dotterdotter, och Astrid har varit i huset många gånger innan hon gick bort...;-)

Och så är du utmanad:
http://denmodernafamiljen.blogspot.com/2006/12/utmanad.html

Ina sa...

Moderna - nästa gång jag är i närheten av er ska jag absolut ta emot den inbjudan jag fick för ett tag sedan. Tänk att vara i samma hus som Astrid varit i ;o) !!

Tittar närmare på din utmaning ikväll!

Anonym sa...

Jag orkade också!!! Det kanske du förstod att jag skulle...men var är Micke??? Jag tror att du måste göra en 200 lista!! kram

Ina sa...

Marina! Ja, var är Mikke - minns du inte hur han stavade :) - hur kunde jag glömma honom?? Hm... får fundera på om jag ska ändra något så jag får in honom... och ett par dussin andra tidiga tonårsförälskelser kanske...!!
Kram

Lyckliga Grodan sa...

nr 68 stämmer på mig med..
:)

Ina sa...

Lyckliga grodan - känner du mig ;o) ?!