2006-12-18

Feng Shui

Jag måste hitta känslan igen. Den sköna känslan av att ha få saker. I våras läste jag boken Rensa i röran med Feng Shui. Innan dess hade vi börjat rensa, maken och jag, och när boken var läst blev vi som besatta. Vi rensar fortfarande, i mindre skala, men "känslan" är borta. När dottern var hos mormor och morfar i höstas fick hennes rum sig en rejäl genomgång. Övriga huset är inte på långa vägar lika illa som i våras - men sakta kryper ”grejerna” tillbaka. Varje låda som dras ut gömmer röra. Varje garderob vittnar om hasten sakerna som göms där har blivit inslängda med.

Maken och jag har olika strategier. Jag har rörigt omkring mig, överallt, tills det går över gränsen och då rensar jag som besatt. Maken vill ha ordning ”på ytan”. Sen hur det ser ut i stängda lådor och garderober är inte lika viktigt. Det ska se bra ut utåt. Fast jag är nog också sådan om jag tänker efter, när hemmet ska ”visas upp”. Men när jag väl går över den nämnda gränsen så ska det rensar överallt samtidigt. Frenetiskt!

Jag fick spel nyss på dotterns krit- och målarbokslåda i matrummet. Av nån anledning har en av lådorna i köpmansdisken (som by the way var så rätt för 12-14 år sedan...) blivit hennes med dylika saker. Hon sitter helst vid köksbordet och ritar och då var det lättast att ha sakerna där. Förresten, jag rättar mig - dotterns lådor ska det stå, de är nämligen sedan en tid tillbaka två till antalet... Försökte rensa och städa i dem, hämtade små askar att ha pennor och kritor i, mönstersaxar i en, pennvässare och linjal i en annan. Pärlorna som också fanns där och visst några små figurer också - en åsna, en sjörövare och en prinsessa - skulle jag förpassa till lämpligare plats i linneskåpet(!), som också det har en hylla till diverse ”dotterns saker”. Men hör och häpna, även där är det numera två hyllor. Vilket förstås innebär att våra lakan och handdukar, som ju egentligen är det som ska finnas där, trängs på blott två hyllor. Det blir rörigt. Allt är rörigt och jag får spel!

Det tar tid att omorgansiera men nu dj****r ska det göras! För att inte tala om allt som ska kastas, som ska ut ur detta hus! Gha!! Feng shui hitåt!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Du skulle nog få totalt frispel om du kom hem till oss!! Här är det grejer överallt och jag får lätta rysningar mellan varven på sambons alla prylar som han bara MÅSTE ha kvar.
Du kanske kan Feng Shuia lite här också sen....?