2006-12-03

Det fungerar inte...

Under veckan som gått har jag varit så less på att hela tiden vara på min vakt. Att hela tiden planera och avstå sötsaker. Så trött på att hela tiden vara steget före sockermonstret. Det har lett till att jag släppt efter lite. Ätit lite tårta när en kollega som fyllt 60 bjöd. Tagit av chokladkladdkaka hos en annan kollega som firade födelsedag. Ätit mackor till middag, i och för sig med bra pålägg men ändå, en dag… Trodde ett tag att jag skulle kunna leva ”måttligt” under december när det är så mycket frestelser, så mycket som är riktigt gott, hela tiden. Men... Det är bara att inse att jag inte klarar måttlighet. Intaget ökar lite från dag till dag, jag unnar mig lite här och lite där, lite mer och lite mer och så är det helt plötsligt helt galet mycket och inte måttligt nånstans!

Dagen idag har bestått av bra frukost, eller ok i alla fall - hann aldrig med nån färsk frukt utan tog bara vanlig müsli. Våra gäster kom vid 11-tiden och till lunch åt vi sheperd´s pie, fast inte med lammfärs som det ska vara i originalet, utan med älgfärs istället. Mycket vitkål till det och paprika. Så långt allt väl. Sen bjöd vi på adventsfika. Dukade upp lussebullar (för 3:e gången gillt fungerade!!), pepparkakor och marknadsnougat med mintsmak. Varför gjorde jag sådan igår?? VARFÖR?????? Hur kan jag tro att jag ska klara det godaste av godis med måttlighet? Så dumt, så obota korkat...

Började bra. En lussebulle, tre pepparkakor - får ses som ok tycker jag. Sedan tre nougatbitar (skurna ca 2x2x2 cm). Sen tre till, och fyra till och så tre till... Vet inte hur många gånger jag tog om. Hamnar i nån sorts koma. När gästerna åkt åt jag som besatt.

Känner mig som världens sämsta, totalt hopplöst fall...

Middag? Vi hade inga planer. Behövde åka till Ikea och där på området finns Pizza Hut. Tänkte att det kan vara kul för dottern att se hur en pizzeria ser ut på insidan. Ursäkt? Njae... eller såklart: Ja! Varför måste en 6-åring veta det? Pizza till middag, mjukglass med strössel och kolasås till efterrätt. Proppmätt när jag kom hem, men vad gör jag då? Jodå, jag har ätit upp det sista av marknadsnougaten...

Planen nu är som följer:
Strikt viktminskning från och med NU till den 13/12. Därifrån över personalfest (den 15:e) och julen, som vi ska fira i fjällvärlden från den 23:e till den 27:e, och över nyår, fram till den 2/1 får gå som det går. Jag ska göra så gott jag kan, men inte känna mig misslyckad (som jag gör nu) om det brakar iväg. Jag vet ju att jag kan ta tag i de extra kilon det kommer att bli. Jag vet också att jag inte kan bestämma mig för att inte äta alls, för då misslyckas jag. Vilket leder till att jag går upp i vikt och känner mig misslyckad. Tillåter jag mig innebär det förmodligen lika många extrakilon men utan känslan av att jag är "världens sämsta".

Det känns som en hyfsad kompromiss att dra i bromsen fram till lucia. Inte släppa efter totalt. Och igen kämpa för att knocka och golva sockermonstret...

*ledsen*

1 kommentar:

Ulrika sa...

Jag tycker det låter som en bra plan, Ina!

Verkar helt rätt det där att bestämma sig för att det är OK att frossa lite över julen för att slippa dåligt samvete.

Heja Heja!