2006-03-16

Skolmatsal vc skolbibliotek – ett förtydligande

Efter Modernas kommentar angående skolmaten i mitt inlägg här nere; ”Lena Kjersén Edman; osorterat”, så känner jag att jag vill förtydliga. Jag skrev där att Lena Kjersén tyckte att man kunde strunta i skolmatsalen och istället fokusera på skolbiblioteket och att jag höll med. Det gör jag men formuleringen blev inte så bra...

Självklart är det viktigt vad som serveras i skolmatsalen, hur det serveras och att barnen får äta under lugna och trevliga former! Jag vet att det inte ser ut så idag. Men det jag nog mest tänkte på var att många klagar på maten i skolan på grund av att man ”ska” klaga på skolmaten. Om jag tittar på skolan där jag själv arbetar så, visst, det är inga kulinariska mästerverk, men det är heller inget större fel på maten. Större och mer varierat salladsbord, ja, jag håller med. Två maträtter att välja på, även den åsikten tycker jag ska drivas. Men att man inte kan äta i matsalen för att maten är så dålig, som lite för många av våra elever (inklusive deras föräldrar) hävdar, det köper jag inte!

Om dessa elever och deras föräldrar istället drev frågan om vad som ”serveras” i biblioteket, vilken skillnad de kunde göra. Den kraften skulle vara rätt riktad, föräldrar kan påverka - inget snack om saken!

Så för förtydligandets skull vill jag istället för att hävda att jag struntar i matsalen för bibliotekets räkning, istället låta båda väga lika tungt. Bra, hälsosam mat i magen och sedan en god bok som grädde på moset - där kan vi forma framtidens vuxna!

4 kommentarer:

Var dags glimtarn sa...

Här betalar man för bägge och båda håller hög kvalité. 3 rätters varje dag som avlsutas med en skål fruktsallad. Detta kommer på en separat faktura. Åh, maten är biologisk och lagas på plats, inte billigt men värt det. Ja vi har ju inget val heller :O Böcker ingår inte i skolavgifter etc, de köps och beställs separat på vad jag förstått alla italienska skolor. Kanske ska man sänka skatten i Sverige och istället betala mer beroende på vad i samhället man behöver!? Utan att säga att Italien har ett bra system överöag :O

Mustardseed sa...

Exil-mamman: problemet om alla ska betala för det de behöver är ju att många föräldrar inte skulle ha råd att betala den biologiska maten (menar du biodynamisk tro?) eller böckerna eller skolavgifterna. Just i skolans värld hoppas jag aldrig vi kommer dit!

Var dags glimtarn sa...

Men deras skattesystem är helt annorlunda, jag menar inte att man ska ha samma skatt och ovanpå det betala ytterligare (som det faktiskt är i vissa kommuner på gymnasiet där man tvingas betala skolmaten separat!) Biodynamisk menar jag, eller helt rätt är slow food som de är så stolta över här. Man får skattelättnad för att man bidrar med barn men betalar istället för bättre mat. OCh upphandlingen blir bättre då man öppnar sin egen plånbok.

Farsan_Baloo sa...

Vår skola beställer maten från en indisk restaurang. De växlar svensk husmanskost med etisk mat, fantastiskt gott. Det händer till och med att maten smakar något!

Kostar en spänn mer per portion tror jag, men det är det värt!