2006-03-19

Olika sorters böcker

Under läsåret har jag gått en kurs tillsammans med några kollegor som går ut på att läsa ungdomslitteratur. Det har varit en fröjd att fördjupa sig med tanke på mitt yrke som svensklärare. Det har varit upplyftande att märka hur mycket lättare det är att entusiasmera tonåringar att läsa böcker jag själv läst och tyckt om. Det har också varit en upptäckt hur fantastiskt många duktiga ungdomförfattare vi har, många av dem bara ungdomar själva. ”Det bådar gott för framtiden...” *ekar det i mina öron*

En lista på de ungdomsböcker jag läst och kan rekommendera: (jag bryr mig inte om några länkar, den som är intresserad hittar dem alla lätt på bokus eller adlibris...)

I taket lyser stjärnora handlar om 13-åriga Jenna som oroar sig för allt en 13-åring oroar sig för men som dessutom lever med sin svårt cancersjuka mamma. ”Mamma, om du dör då tar jag livet av mig” börjar boken. Man vet redan då att mamman kommer att dö.

Kyrkdjävulen handlar om 13-årige Matti som bor i Pajala. Hans familj visar sig ruva på en stor och hemsk hemlighet där små grönslemmiga djävlar spelar en central roll. ”Skräckel” kallar Lena Kjersén Edman den, man bör inte läsa direkt efter middagen om man är kräsmagad...

Shoo bre handlar om Elias och Oscar som bor i en invandrartät förort. Deras tonårsbekymmer med omöjlig, till och med förbjuden, kärlek i centrum men även kriminalitet och dödslängtan finns med. Om inte annat ett levande förortsspråkslexikon.

Sandor/slash/Ida handlar om två helt omaka tonåringar. Sandor som dansar balett, mest för att hans mamma vill det, som är lite utanför och udda. Ida som lärt sig använda sin kropp och sitt utseende för att få uppmärksamhet. Hemma hos Ida finns också en mamma, djupt deprimerad. Sandor och Ida möts på en chat och upptäcker trots att de är så olika att de också är väldigt lika varandra.

En liten kärlekssång, Storbritannien under 2:a världskriget. Två systrar skickas iväg och där de ska bo råkar de bli ensamma. Storasyster vacker och uppvaktad, lillasyster avundsjuk. Lillasyster hittar brev i ett stängt rum i huset som handlar om en kärlekshistoria. Samtidigt upplever hon något liknande i bokhandeln där hon tillbringar mer och mer tid.

Blåögd är Johan, isblå ögon för det mesta men ibland med en varm touch tycker Anna. Han är tuff, en ledartyp, och är intresserad av henne! Snabbt går det, för snabbt. Hon mister sin oskuld, han slår ner en svartskalle som råkat komma i vägen efter ett bråk med en italiensk pizzaägare. Anna skvallrar och livet blir sig aldrig mer likt...

Saknad: Jennie 3 år I en matsal i USA sitter en tonåring och läser förstrött om ett barn som försvann för 12-13 år sedan. Något får henne att titta närmare på bilden, hon får en konstig känsla. Hon känner igen flickan, hon känner igen klänningen - det är hon! Jakten på sanningen är inte alltid så enkel, är det sanning hon får reda på? Vad händer sen...?


Det är de jag just nu kommer ihåg att jag har läst. Läsvärda alla för ungdomar från 14 år och upp till vuxen ålder. Det har inte varit ”jobb” att läsa dem, jag hade gärna valt dem ändå.

Men nu har jag fastnat i en annan sorts bok än dessa ungdomsböcker. Jag har tidigare i bloggen skrivit om hur jag rensat ut i olika delar av huset. Hur köksskåpen fick sig en duvning, hela hallen på övervåningen, dataskåp och köpmansdisk. Maken har sedan rensat våra nattduksbord och vi har pratat om skrubbarna/krypvindarna på övervåningen. I samma veva som jag beställde några ungdomsböcker från bokus fick jag också på bokrean där på nätet ögonen på Rensa i röran med Feng Shui det enkla sättet att skapa ordning och harmoni i ditt hem. Den kostade under 50-lappen och eftersom jag ändå var i rensartagen tänkte jag att det kunde vara intressant att se vad som stod i den.

Jag är lätt skeptisk till för mig nya företeelser och detta är en sådan. Jag var alltså lite avvaktande när jag började läsa. Det fanns något sorts rutnät där man kan dela in huset, ett rum eller hela trädgården. Döm om min förvåning när det jag irriterat mig mest på, att vi trots att vi båda arbetar och har hyfsade löner ändå nästan alltid känner det som att vi inte har några pengar, visar sig vara vårt rörigaste område. I huset. I varje enskilt rum. I trädgården. Slump eller inte, jag tänker inte chansa - jag ska rensa dessa ställen! Det vi gjort ikväll är att rensa ur badrummet (två hela kassar med krämer, smink, parfym etc som inte står och tar plats längre) och bokhyllan. ”Man kan inte slänga böcker, man vill inte slänga böcker, man får inte slänga böcker” kontrar en vän genast. Jag hade sagt samma sak för en vecka sedan, men nu både kan och vill och får jag! Böcker står för kunskap men om man inte rensar ut kommer ingen ny in; ungefär så uppfattade jag boken. Återigen, sanning eller lögn spelar ingen roll. Jag har irriterat mig mycket på att jag inte får plats med nya böcker i mina bokhyllor utan de har istället blivit liggande på spridda ställen i huset. Nu är jag nöjd med kvällens utrensning, bokhyllan gapar härligt tom på många platser efter ny kunskap samtidigt som alla böcker jag köpt det senaste året har fått plats där.

I källaren har man enligt boken sitt förflutna. Efter lite högläsning för maken kom han själv att tänka på en riktig skräphög han dels har i källaren, men som också ligger i relationsrutan. Vi har ingen kontakt med makens bror och pappa. Jag är inte så naiv att jag tror att det kommer att ändras pga att han rensar sin stora skräphög i källaren, men om han kan känna att han städar ut lite av detta gamla infekterade samtidigt som han blir nöjd med att det blir ordning i källaren - det skadar ju ingen, det blir snarare en ”win win situation”.

Tur att jag är ledig imorgon så jag både hinner läsa ut boken och också kan röja vidare!

2 kommentarer:

Farsan_Baloo sa...

Tänk... läsa. Jag minns att jag gillade det. Att det bästa med läsning var att tiden bara försvan. Nu är det precis det jag måste undvika, att tiden går. Man måste ju hinna med allt...

En kommentar om att man håller med är föresten värd minst lika mycket som en ifrågasättande :)

Anonym sa...

Åh, "Att rensa i röran" läste jag också strax före jul. Den är hur bra som helst, och nu har du gett mig en puff i rätt riktning. Jag ska ta fram boken igen och sedan ska jag skrida till verket!
Tusen tack!!!!