2007-08-03

Sockerstopp

Middag åt vi på Pizza Hut ikväll - ingen orkade någon matlagning efter dagens "äventyr" (se det tidigare inlägget). I barnmenyn ingår mjukglass efter maten. Vi har avtalat "sockerstopp" en vecka nu efter semestern där vi istället har ätit sötsaker varje dag... Dottern undrade om hon skulle få glass och så strikt är jag inte, att jag sätter stopp för en sådan sak. Däremot förhandlade jag bort läsken; "Du får gärna ta glass efter maten men då vill jag att du dricker juice nu, för annars blir det för mycket socker." Inga konstigheter i hennes värld, där läsk ändå nästan inte existerar.

Hon visste dessutom att hon efter Pizza Hut skulle få åka till Ikea och köpa en mjukis-isbjörn som hon trånat länge efter - detta utlovat under kampen med stickuttagningen (återigen hänvisar jag till det tidigare inlägget). Hon åt sin pizza, hon drack sin juice. När jag då påminde henne om glassen får jag till svar:
- Jag tycker att jag ska nöja mig med att jag får köpa isbjörnen nu och vara glad för det!
Behöver jag tillägga att jag tappade hakan? ...och kände mig hyfsat snuvad på att få äta mjukglass tillsammans med henne. Jag kunde ju inte gärna insistera, även om jag också hann överväga det!

2 kommentarer:

Innerjoin :) sa...

Åhhh, vilken pärs (förra inlägget), stackars er båda. Hoppas stickorna inte jäklas och att de snällt kommer ut!
Det var verkligen en härligt "lillgammal" kommentar från dottern, är det något som skulle kunna komma från hennes mor månne *s*
Ha det gott, och puckla på det där nedrans Sockermonstret!
Kram, Lene (från Du-vet-vilket-forum)

Anonym sa...

Ja tänk ibland är barnen klokare än sina föräldrar när det gäller godis o glass.