2007-08-22

Eleverna är på plats

Vi tillbringade hela dagen igår med vår klass - en så kallad klassföreståndardag. Klassen, som ju gav oss så mycket magvärk förra året. För att de är så många, så svaga som verkligen behöver så mycket hjälp. Några av dem borde inte ens gå i vanlig klass men är inte "tillräckligt svaga" för att platsa någon annan stans. Just de barnen/ungdomarna far mycket illa i den svenska skolan idag...

Hur som helst så var det en ny klass vi hade framför oss igår. Så kändes det, fast vi samtidigt kände igen dem alla. Lite längre, lite mer solblekta i håret och med lite brunare nyans än i våras - men annars var de sig lika. På utsidan. På insidan måtte de ha satt rekord i att mogna. Vilken skillnad!

Idag de två första lektionerna. Den första sv2 med nya 7:or. De 9:or jag hade ifjol var väl... hm... inte de mest studiemotiverade jag stött på. Den här gruppen kändes - bra! Sedan språkval svenska/engelska med 8:orna. Samla de svagaste eleverna tillsammans med de mest studieomotiverade, blanda dem och gör en grupp. Där är språkvalsgruppen identifierad. Man ska vara både skicklig pedagog och trollkarl för att få till det. Till och med den gruppen var med, var mottaglig, hängde med i mitt prat, de log och skrattade till och med och det är ingen självklarhet bland 14-åringar, som vaktar sin coolhet... Efter lektionerna stod jag och småhoppade. Underbara tonåringar!! Det här är världens roligaste jobb!

2 kommentarer:

Anonym sa...

GRATTIS!!
Måtte du känna samma entusiasm efter några veckor!
Med risk att vara partisk anser jag att du har kvalifikationerna - skicklig pedagog och trollkarl -
i tillräckligt hög grad för att få ett fint läsår både för eleverna och dig själv.
LYCKA TILL!

Anonym sa...

Vad glad jag blir för din skull!
Vet hur kämpigt du haft det.
Kram
Barbro (från Julibarn)