2007-08-23

Ok-med-anmärkan-stämpel i rumpan

Nja, inte just i rumpan kanske, men nu har jag ju varit hos min hjärtläkare för den årliga kontrollen. Egentligen går det ganska fort. Det är tur att han har tonårsbarn, och jag arbetar med dem, så vi har det att prata om en stund också.

Provtagningen från i måndags var analyserad. Ett test heter pro-BNP och har inget med någon bruttonationalprodukt att göra. Det mäter hur stressat hjärat är. För ett par år sedan var det det provet som tydligt visade att jag inte kunde sluta med medicinen. Efter några månader med halverad dos slog det genast upp en bra bit över normalspannet och när jag återgick till den gamla dosen, sjönk siffrorna genast. Det provet var även i år klart förhöjt sedan förra året, fast det låg inom normalspannet fortfarande (därav "ok-med-anmärkan". Han tyckte inte att det var alarmerande på något sätt, det kan skilja väldigt mycket från gång till gång.

Det jag däremot har funderat på sedan jag kom hem är om det kan tänkas hänga ihop med att jag inte går ner i vikt hur mycket jag än anstränger mig den här gången. Läkaren sa nämligen att värdet kan höjas om man har mer vätska i kroppen än normalt. Det ska ju pumpas runt av just hjärtat... Jag rör mig mer än på länge med flera långa promenader varje vecka och daglig cykling mellan 6 och 10 kilometer. Det har lett till att jag dricker mycket mer. Och ytterligare lite extra för att sätta fart på vätskeansamlingen. Det som sades för ett par år sedan, var att jag kunde ta vätskedrivande om jag märkte att jag samlade på mig vätska. Det har jag glömt bort, eftersom det inte har behövts på så länge. Men imorgon eftermiddag efter jobbet tänker jag ta en tablett. Om jag då på något dygn går ner 1-2 kilo i vikt, och stannar där, så borde det innebära att vätskenivån just nu är för hög. Det är värt ett försök - inte för en snabb viktnedgång, även om jag förstås inte har något emot det heller, utan för att eventuellt kunna avlasta hjärtat onödig ansträngning. Om det inte skulle bero på vätska är ändå ingen skada skedd - inget "konstigt" kan hända av en enda vätskedrivande tablett!

Inga kommentarer: