2008-01-17

Pippi Långstrump

I UK kom jag äntligen över den av mig så eftertraktade "Pippi Longstocking" som illustrerats av Lauren Child, mer känd som författare och illustratör till Charlie och Lola. Den är underbar! Genom att följa den första länken får man en glimt av hur det ser ut.

"Pippi är Pippi" var min första ganska tjuriga reaktion, hon ska se ut som "Pippi"... Men det konstiga är att trots att det så tydligt är Childs illustration så är det ändå "den rätta Pippi". Jag tror att Astrid ler i sin himmel. Lola kanske är Pippis syster, eller varför inte dotter eller till och med dotterdotter? De är lika på många sätt. En bra tanke, tyvärr inte min från början. Jag läste det någonstans, men minns tyvärr inte var... Påminn mig gärna så jag kan ära den som äras bör!

Det är flera månader sedan mina elever läste något av Astrid Lindgren. Som av en händelse ska jag ha med den här boken - få se om någon blir nyfiken? Jag hoppas det. Och jag tror det!

2 kommentarer:

gumsan70 sa...

Hej!

hur har det gått med pappa? håller tummarna stenhårt att det gått bra.

kram!

Ina sa...

Tusen tack för hållna tummar!! Ju fler desto bättre, och vi är lyckligt lottade - pappa har många som håller tummarna för honom!! Jag har just skrivit ett nytt inlägg om operationen.
Kram!