2006-11-17

Jag längtar norrut!

Dessa tre ord trodde jag aldrig att jag skulle skriva. Jag, som utflyttad ”norrlänning” (avskyr ordet för han ni tänkt på hur stort Norrland är egentligen?) är så nöjd över att bo söder om Dalälven. Jag gillar inte snö i april. Jag gillar inte mera snö i maj. Jag gillar inte myggor och knott. Det passar mig utmärkt att bo här. Men den här hösten går till historien! Jag blir galen på grågeggan utanför dörren. Det är inte ens bara dimma. Det är banne mig ärtsoppa! Och vem vill leva i ärtsoppa? Vem vill vara ute i det? Inte jag i alla fall.

Mina föräldrar, som bor i inlandet ca 55 mil norrut härifrån räknat, håller istället på att skotta sig fördärvade. Där snöar det. Sen snöar det lite till och så fortsätter det att snöa ganska mycket mera när det ändå håller på. Och de skottar. Jag vill inte ha det så heller. Jag vill ha -2° och 2 dm nysnö. Men framför allt vill jag ha sol! Jag vill ut ur den grågeggiga ärtsoppan som dryper av klibbig fukt (antar att det är något som ska likna regn).

På ett sätt är det bra med väder. Man får tycka precis vad som helst. Man behöver inte vara överens. Vad man än tycker går det inte att göra något åt. Och egentligen - är det inte själva tyckandet som är det viktiga? Och just nu tycker jag att det räcker!

Inga kommentarer: