2006-05-08

Bod Pod

I en sådan spännande sak kröp jag in idag, iförd endast trosor och badmössa (jag tackar ödmjukast för att någon tänkt till och undvikit speglar i rummet...) för att få fettmängden i min kropp analyserad. Vad läskigt det blir när man tänker sig fettet rent, en väldans massa smörpaket skulle det räcka till. (Bilden har jag lånat från Paulúns hemsida)

Jag har för mycket fett på min kropp. Det var i och för sig väntat, men det var lite mer än bara lite för mycket. Om jag försöker tänka snälla tankar mot mig själv så kan det till viss del bero på att jag inte är helt plattbystad, även om jag inte är någon Dolly Parton och heller inte - nota bene - vill vara någon, men fortfarande måste min viktresa nedåt fortsätta.

Att jag fick diskutera det med Fredrik Paulún himself efteråt gjorde det nästan värt det!!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är fortfarande avis på dig som var där men jag är glad att jag inte hamnade i en sån där maskin för då hade jag nog deppat ihop helt...men det är nog bra med lite nytändning.

Anonym sa...

Hej igen!

Faschineras så av dessa maskiner som kan mäta sånt här. Teknikens under ;-)

Får jag vara fräck och fråga vad för mycket fett innebär, vart går gränsen? Enligt min tränare så är det BRA att ligga mellan 20-25% men normalt att ligga mellan 20-30%. Stämmer det med vad du fått reda på? Blev bara nyfiken, du behöver inte svara om du inte vill! Förstår om det inte är nåt som du pratar med vem som helst om!

Är själv väldigt känslig över min fula mage som hänger och dallrar efter mina graviditeter, full med hudsprickor är den oxå, naveln är helt havererad... jag visar mig inte med glädje i bikini, det är ett som är säkert. Här gäller baddräkt på stranden ;-)

kram igen!

Ina sa...

Anna: Jag låg på *viskar* 37% och bör ligga mellan 23-30%. Eftersom jag ligger på 25 i BMI blev jag aningen förvånad, men om jag tittar på min degklump till mage så är det inte så förvånande. Så länge den sitter där kan jag ju knappast kallas hälsosamt formad :o/

Åsa: Det var inte farligt klaustrofobiskt faktiskt. Man sitter 3X40 sekunder, med en kvinna utanför som man ser genom luckan. Det finns en panik-knapp också så man kan avbryta om man vill. På info-bladet jag fick står så här: "Maskinen mäter volymen och vikten av din kropp. Volymen får man genom att mäta mängden luft som kroppen tränger undan. Med dessa parametrar får man fram densiteten på kroppen. Genom att den fettfria massan och fettet har olika densitet kan man beräkna hur stor andel av kroppen som består av fett." På den här Öppet Hus-dagen kostade det 100:-, i vanliga fall 300:- Du hittar all info på hemsidan som jag länkat till. Du bor ju i huvudstaden, så slink in där och ta dig en titt! Det ligger vid Odenplan. Klart värt ett besök!!

Anonym sa...

Hej igen!

Tack för svaret! Förstår om du blev lite chockad över procenten där, det låter nästan orlimligt i mina öron!?!

Lycka till i alla fall, jag tänker på dig då och då och hoppas att allt går bra!

Kram!