2008-05-31

Vilken är den finaste sommarblomman?

Då menar jag blomman man sår från frö eller, som jag, köper en liten planta och sedan ser den växa till i en kruka/ampel och villigt blomma hela sommaren. Till hösten vissnar de ner och så får man, förvånad att sommaren tog slut så fort, vänta till nästa vår/försommar innan det är dags igen. Den finaste och roligaste tycker jag är denna:


Dorotea
En barndomsblomma mamma alltid sådde, som det för några år sedan visade sig att "liten handelsträdgård där hon (dottern) är igenkänd och mycket omtyckt" sålde. Jag har inte sett den någon annan stans så självklart blev jag både glad och aningen nostalgisk. Under de senaste dagarnas värmebölja har alla sommarblommorna växt så det knakat i sina krukor och amplar. Kvällssolen mot blå himmel blev photo-moment ikväll.

Det roliga med den är, att när solen går ner på kvällen eller för all del också när solen går i moln så stänger den sina blommor. Den är alltså bara riktigt vacker när man vill vara ute tillsammans med den.

Vilken är din favoritsommarblomma och varför?

Inga kommentarer: