2007-11-04

Grammatiklektion

Logik från 7-åring:
-Jag har ont i nacken för jag har nog luggit konstigt i natt.

Om man tar tema på sitta så här:
sitta satt suttit
så är det ju inte mer än rätt att tema på ligga blir:
ligga låg luggit
Eller hur?!

Min mammas dialekt är ännu roligare att grammatikanalysera. Det är roligt att göra just sådant!

Att vara tvungen heter på hennes dialekt att gôtta. Tema blir:
gôtta gatt gôtte
Är det någon som kan översätta följande till svenska?
Jeg ha åldri´ gôtte men imåran kom jeg te å gôtta! Jeg gett nog göra ne...

Och för extra poäng; vilken tempusform tillhör då ordet "gett"?

5 kommentarer:

Izora sa...

Jag har aldrig varit tvungen men imorgon kommer jag att vara tvungen! Jag måste nog göra det...

Det är väl futurum..

:)

Izora sa...

hmm presens.. ja.. så blir det ju..

Jeg gett göra hä nau.

Ina sa...

Det är tydligen bara du som törs gissa, izora - tack för det! Eller också har jag uppdaterat så sällan så folk har slutat läsa...
Jaja, facit är i alla fall för den som ev vill veta:
"Jag har aldrig varit tvungen att göra det, men imorgon kommer jag att behöva det. Jag måste nog göra det..."

Ulrika sa...

En lite sen kommentar från mig:

Jag tänkte inte gissa på din mammas grammatik, utan säga att luggit är ett ord som alla mina barn också använder emellanåt.

Mina reaktioner har gått igenom följande stadier: Fniss, Diskret tillrättavisning (typ: "Jaså, har du _legat_ konstigt?") och nu ingen alls. Snart börjar jag väl säga det själv också...

Kul att de inte är ensamma om det iallafall :-)

/Ulrika

Ina sa...

Ulrika~Jag skulle tro att många barn använder det, för det ÄR logiskt för ett barn. Många barn säger ju "lekit" när de övar regelbunden verbböjning - helt omedvetet förstås.
Tack för din kommentar!