2007-02-24

"Lilla Huset"

Den allra, allra bästa medicinen när man är sjuk (näst efter Dajm men eftersom sockermonstret brukar läsa här så skriver jag inte det...) är att titta på "Lilla Huset på Prärien". Jag har sedan studietiden i Umeå, när hela serien för första gången gick i repris, alltsammans inspelat på video. Jag tror det är 24 videoband och de är alla inspelade på longplay - vilket alltså betyder 8 timmar/band. Kvalitéen är väl inte den bästa efter alla år i videolådan, så när jag var i London i våras köpte jag två boxar på DVD. De har legat oöppnade, kvar i sin påse, för tillfälle att titta på dem har inte kommit. Men nu när jag ligger här sjuk i soffan för tredje dagen kom jag på att jag såklart skulle se ett par avsnitt.

De är otextade på DVD:n. För dottern spelar det ingen roll för hon kan inte läsa ännu. Trots detta satt hon som förtrollad! Jag fick förklara vad som sas men det mesta greppade hon av bilderna. Nu återberättar hon för maken, gång på gång på gång, att pappan hade brutit fyra revben så han inte kunde jobba klart och alltså blev av med sina oxar. Men att männen i staden kom och hjälpte honom så det löste sig... som det alltid gör i den serien.

Jag var på en föreläsning om barn- och ungdomslitteratur en gång, och blev alldeles överlycklig när den som pratade hävdade att just "Lilla Huset" har allt en bra barnbok ska ha. Vilken bekräftelse på att jag tyckte "rätt" när jag var liten, för jag älskade både böckerna och TV-serien. Dottern verkar ha ärvt sin ömma moders goda smak!! *ler stort*

8 kommentarer:

Anonym sa...

Skulle gärna titta med dig :-)
Men med dina elaka virusar är det väl bäst att hålla sig på behörigt avstånd.
Får väl titta senare... //T

Ina sa...

Ja, inte ens du är ju skyddad från dylika virusar. Men *peppar peppar* - jag tror jag är liiiiite bättre idag. Vi får titta tillsammans nästa gång vi ses!! :o)

Anonym sa...

Här har du en till Lilla-huset-fan.
Har sett hela serien ett par gånger och uppskattar det lika mycket varje gång. Dock har jag den inte inspelad. Den går ju med jämna mellanrum så det borde väl snart vara dags igen kan man tycka. Eller hur!
Krya på dig!

Ina sa...

Vad kul att vi är flera som gillar Lilla huset! Jag är så otroligt nöjd över min lilla DVD-samling. Två boxar har jag, det finns visst 10 till tror jag. Nån gång ska jag väl komma över även dem! :o)
Tack för krya-på-mig; det behövs!!

Anonym sa...

Ja, men Lilla Huset på Prärien är verkligen en underbar serie!! Jag såg alla avsnitt när jag var mindre, det var det bästa jag visste!

Krya på dig!!

Kram

Ina sa...

Anna: Flera med god smak, det låter bra tycker jag! Glöm inte bort att föra det vidare till dina barn!
Tack för krya-på-mig och KRAM!

Var dags glimtarn sa...

Bra tips till mina små!!! Jag själv får rysningar av Laura Ingram ha ha, men min lilla guddotter är nog döpt efter henne. Hennes spanska mamma pratar med värme om lilla huset *S* Ska testa på mina barn när jag når sverige och bokhandel!

Ina sa...

Vardagsglimtarn: Hoppas du får tag på böckerna då, för det är inte så lätt längre. Jag köpte dem begagnat på blocket :o)