2007-02-07

Fotokurs!

Jamen hur kul kan det vara? Hur kan det finnas så många inställningar på en kamera som jag inte hade en susning om? Hur kan det komma sig att de dessutom inte är speciellt svåra att handskas med? Och att det går att göra så mycket med dem? Varför har jag inte gjort detta tidigare? Det är underbart. Underbart!

Läxan den här veckan lät helt galen... En stor vit pappersbakgrund, ett ark i formatet A1, delades ut. Det räckte inte till alla, men jag tog dotterns ritpapper på rulle istället. På arket ska vi placera tre hopknycklade pappersbitar, rivna ur en dagstidning. Sen ska vi fota minst 15 bilder per dag hela veckan. Ändra inställningar, leka med skuggor och ljuskällor. Lära oss kamerans själ "helt enkelt". Jag trodde det inte - men det är både kul och blir effektfulla bilder. Vår lärare (jag är elev, bara det!!) ska sedan ställa ut dem. Va´?! Mina bilder ska finnas med i en utställning. Jaja, tillsammans med 8 andra nybörjares bilder. Men ändå! Jag älskar den här kursen efter två kurstillfällen. Älskar!

Så här effektfullt blir det (och våga inte tycka nåt annat för jag är stolt över mina alster):



3 kommentarer:

Anonym sa...

Den övningen gjorde vi också men just den var inte min favorit. Men det är ändå en nyttig övning som man lär sig mycket om komposition på för det är ju det det handlar om.
Men visst är det skoj med kursen. Vill gå en fortsättning!
Vad har du för kamera?

Anonym sa...

Glömde sig att jag tycker du lyckats bra. Gillar nr 2 bäst.

Anonym sa...

Läckert!! Jag har också funderingar på en fotokurs! Jag fick mig en ny kameria i julas, och det är myyyycket man ska lära sig!
Min favorit är nr. 1!