2008-03-06

Men vad drygt!

Jag har sjukersättning på 25% pga svårt att hantera stress, att jag snabbt promenerar i riktning mot "väggen" när jag jobbar heltid. Jag har gång på gång försökt jobba 100% sedan jag kom tillbaka efter föräldraledigheten för 6 år (!) sedan och i bagaget hade jag ju då också hjärtsjukdomshistoriken. Efter några år med många 25%-iga sjukskrivningsperioder och ännu fler läkarmöten, blev jag "sjukpensionerad" på 25% under en begränsad tid på 2 år. Numera heter det inte pension utan istället sjukersättning och skillnaden mot sjukskrivning är att det löper över längre tid, men fortfarande tidsbegränsat, och att man får 60% av lönen istället för de 80% man får vid sjukskrivning.

Vad är det som är drygt då? Jo, idag ligger ett brev från försäkringskassan; "Eftersom du varit sjuk en längre tid ska Försäkringskassan utreda om du behöver stöd att komma tillbaka till arbetslivet" Är det bara jag som reagerar på formuleringen? Jag är i arbetslivet, men arbetar 75%. Dessutom har jag sjukersättning fram till oktober -08, vad ska utredas nu? Har de helt plötsligt sådan framförhållning?

Usch, vad det river upp oro och grubblerier. Jag klarar mig precis med näsan ovanför vattenytan på 75%. Att jobba 100% känns fullständigt övermäktigt... och den oron som satte sig i magen direkt nu kan jag helt klart leva utan. Jag orkar inte fler saker att grubbla på.

1 kommentar:

Anonym sa...

Exakt samma råkade min granne utför. Hon var visserligen sjukskriven på heltid men hade varit det under en längre tid. Hon var sjukskriven för att hon var utmobbad av sin chef!! Ja du läste rätt! Detta visste försäkringskassan och även arbetsgivaren men hon blev ändå kallad till en utredning. Och det var ingen liten utredning heller! Psykologer och läkare från försäkringskassan manglade henne både psykiskt och fysiskt under två heldagar! Sen vidtog en lång väntan på svar på utredningen innan hon slutligen fick "rätt" och fick sin sjukersättning.
Hoppas det går smidigare för dig eftersom du faktiskt är i arbetslivet redan.