2008-03-16

Antioxidanter

Har varit på hälsomässa idag och där fanns ett ställe att kolla mängden antioxidanter i kroppen. Jag äter ju efter konstens alla regler med frukt, bär och grönsaker... motionerar regelbundet och ligger under 25 i BMI. Skalan man mättes i var mellan 10.000-60.000. Man skulle ligga över 35.000 för att inte behöva göra något åt det.

Jag var helt säker på att jag låt way over... men tji fick jag!

Jag hade 29.000...

Bortförklarade det inför mig själv med att det inte var en pålitlig mätmetod, att den visade så bara för att de skulle få sälja sitt kosttillskott. Den förklaringen gick om intet när maken, som äter identiskt som jag, landade på 59.000 och hon som pratade med mig avrådde mig att köpa deras kosttillskott eftersom jag har min hjärtsjukdom...

Så nu sitter jag här rätt chockad och ledsen, milt sagt. Hon var mycket allvarlig i sitt bemötande, tryckte hårt på att jag måste hitta saker att förändra. Mat och motion finns inget att säga om, hon sa gång på gång; "Du är fullt medveten", utan påpekade istället min sömn och stressen. Tack så mycket... den negativa jobbrelaterade stressen är svår att komma åt... pappas lungcancer kan jag dessvärre inte ändra på... och att FK nu ska utreda min 25%-iga sjukersättning kan jag ju heller inte påverka. Det som finns kvar är sömnen. Jag ska göra ett ärligt försök att komma i säng runt 22.00 även om det känns helt omöjligt. Jag har det att välja på eller dö i förtid, typ. Jag klarade av att gå ner över 30 kg i vikt när jag kände dödens snara om halsen... nu är det sömnen jag har att ta tag i. Jag ska sannerligen försöka!

1 kommentar:

Anonym sa...

Oj Ina, vilket jobbigt besked!

Hoppas att du får ordning på sömnen, det är verkligen jätte viktigt. Vet ju själv hur man känner sig efter en vecka med dålig sömn.. usch ja!

kramar!