2005-10-27

9 B(äst)

Det blir mycket text om mitt jobb nu i början, märker jag. Den här veckan är fullproppad på jobbet och det man är mitt uppe i pratar man om - alltså blir det skol-blogg!

Vi har ”öppet-hus” för föräldrar och syskon ikväll. Min klass kommer att visa lite av vad vi pysslade med under hälsoveckan i september. Då bröts all ”vanlig” undervisning och vi arbetade med olika saker som anknöt till hälsa. Några exempel:
• Magdalena Forsberg var hos oss och föreläste
• Eleverna vandrade bruksleden, ca 1 mil, under en skoldag
• Vi övade avslappning och positiva mentala bilder till klassisk musik
• De kokade tvål
• De skrev hälsodagbok (mat, träning, ”dagsform”)
• De gick kurs i Hjärt- och Lungräddning (HLR)

Min klass har betäckningen ”B”. Från år 7 har vi skojat om att det står för ”Bäst”. Nu är det inte skoj längre, det är dagsens sanning! Jag har aldrig tidigare haft en klass som fungerar så väl tillsammans, där så många är positivt inställda till allt, jag fakiskt till allt! Tonåringar ska ju vara truliga, sura och negativa - det hör man allt för ofta. Inte ”mina”!

Lite av äran kanske jag vågar ta åt mig. Efter 10 år som lärare har jag lärt mig mycket om hur man arbetar ihop en grupp. Jag tycker också fortfarande att det är väldigt inspirerande och roligt – det smittar säkert av sig. Men naturligtvis har vi också haft tur med elevunderlaget!

De har noggrant förberett sina redovisningar inför kvällen. De vill allesammans göra ett gott arbete och jag är klassföreståndarkollegan är så stolta!

Just nu, i skrivande stund, sitter de framför mig och skriver engelskprov. Många djupt koncentrerade blickar, man kan nästan känna hur tankarna arbetar. Jag ser mig runt i klassrummet. En och en halv termin har vi kvar tillsammans, sen lämnar de grundskolan. Vad blir det av dem? Finns månne en ny ”Magda” (fast annan idrott, skidskytte tror jag inte ens finns i Västmanland). M vill bli sportjournalist, A funderade ett tag på pilot, E vill arbeta med hästar. Kontakten med människor är inte alltid så lätt men h*n är jätteduktig med djur! M vill bli inredningsarkitekt, h*n har redan skickat förslag till Ikea. J blir den perfekte snickaren och V öppnar restaurang i alperna, det är h*n säker på (och jag med)!

Måtte det bara gå bra för dem, både i framtiden och - just här och nu - på engelskprovet! :)

Inga kommentarer: