2007-07-09

Födelsedag!

Inför gårdagens kalas hade dottern önskat sig en "prinsesstårta". Hon menade inte vad man får om man bestället det på konditori, utan det skulle såklart finnas en prinsessa på den. Sagt och gjort - det är skoj med tårtor tycker jag, och någon stans hade jag sett en barbievariant. Sökte på det och hittade. Det var inte speciellt svårt faktiskt, och dottern var överlycklig! Bildbevis serveras härmed:
På själva födelsedagen idag väckte vi henne med sång (krax) - trodde vi, senare fick vi höra att hon varit upp och kollat läget, men nöjt krupit tillbaka i sängen igen när hon såg de väntande paketen på köksbordet. Hon öppnade sina paket och blev nog mest glad över foppa-tofflekopiorna inköpta för en billig penning på Lindex... Bland det fulaste jag vet, men hon är lycklig. Det är väl bara att börja vänja sig; hennes smak kommer inte alltid att sammanfalla med min, det vet jag ju...

Förutom presenterna hon fick på sängen måste jag visa en bild på ett cindy-hus som jag köpte av en kollega i våras men stuvade undan för att ge dottern i födelsedagspresent. Kollegan rensade hemma och hennes dotter, som haft huset, kan knappt ha använt det. Det var 2 flyttkartonger och så hela huset i en 3:e kartong. Vi har plockat fram huset, det mesta av möblerna, lite porslin och matvaror till kylskåpet, ett par dockor och lite kläder till dem. Men det finns bil, häst, hästtransport, sulky, tält, uppblåsbar båt, sovsäckar, resegarderob, mera porslin (en hel silverservis bland annat), massor av kläder, en uppsättning solstolar... etc etc som får vänta på vinden till jul eller annat lämpligt tillfälle. Vi byggde upp det inatt, maken och jag, och dottern fick gå in i det rummet där huset ska stå (gästrummet) med förbundna ögon imorse. Gissa om hon gjorde stora ögon och sedan var fullt sysselsatt hela förmiddagen!! Vi betalade 800:- för ALLT detta, jag antar att det var "kompispris" på högsta nivå? Här är hon i full fart med leken - iförd födelsedagspresentsklänning och (för stora) foppa-tofflor:
Som om inte detta var nog... Idag hämtade vi dessutom vår nya bil. När vi ändå har lagt om alla lånen när vi bytte bostad, passade vi på att köpa ny bil. Den skulle levereras idag. När det blev bestämt sa jag till dottern; "Tänk, då får du en bil på din födelsedag!". Bilföräljaren lade det på minnet, och bilen var verkligen födelsedagspyntad. Heliumballonger, serpentiner, rosetter... Dottern bara gapade - och det gjorde hennes föräldrar med!
Efteråt på ett café kom en redan klassisk dialog:
(jag) -Tänk, du fick en hel bil på din födelsedag. Undra vad pappa ska få när han fyller jämnt till hösten?
(dottern) -Va?! Fyller pappa 77 år?
...
-Nej, han fyller 40 och det kallas att fylla jämnt. Men vad tycker du att han ska få då?
-Ett par handskar...

Här är prioriteringarna glasklara! Och åldersbestämningen också... eller?!

Sedan frisörbesök, hämtade en kompis som sover över och slutligen det traditionella födelsedagsbesöket på en speciell restaurang i grannstaden - som vi tidigare bodde nära! Våfflor förstås och läsk... Tur att vi åt tårta igår! Så nog är hon firad på höjden och längden, dottern på sin 7:e födelsedag!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hihi, vad coolt! Kan tänka mig era miner! ;-D

Stort GRATTIS till er 7-åring i efterskott! Såg henne minsann i tidningen också. Sötnosen! :-)

Anonym sa...

Vilken underbar bilförsäljare som tog sig tid att fixa till bilen så fint enbart för en flickas skull. DSådant berör mig!

Grattis till C i efterskott!

Anonym sa...

Stort grattis i efterskott till stora damen från oss. Det där Sindyhuset hade dottern varit grön av avund på.

Kul med ny bil, extra häftigt att de födelsedagsfixat den. Är det en 307 SW med glastak månne? En sån har mina föräldrar.

Hur går det i nya huset? Hunnit packa ur några kartonger?