2008-04-27

Utmanad

...den här gången av Anna.
  1. Hur länge har du bloggat? Sedan oktober -05, alltså precis 2,5 år!
  2. Hur såg din bild av bloggar & bloggare ut innan du själv började Jag hade inte reflekterat över det. En tjej på en maillista hade "tjatat" på oss där på listan och vi var några som startade ungefär samtidigt.
  3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i? Jag minns bloggen men inte vad den hette. Den finns inte kvar, handlade om inredning.
  4. Hur känner du inför ditt första blogginlägg när du läser det i efterhand? Jag tycker det är "jag"; minns oron och ser ju nu i efterhand att det inte var helt obefogad oro. Man ska gå på magkänslan!
  5. Hur många bloggar läser du regelbundet? Jag har ca 25 bloggar på RSS (så jag direkt ser när de uppdateras) och ca 10 av dem skriver flera gånger i veckan.
  6. Av de bloggar du läser, hur många är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar? Var går gränsen? Det finns ett par som kanske började som ämnesbloggar, men de har utvecklats mot dagboksbloggar vart efter.
  7. Nämn en bloggare (länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om Ms.Take helt klart! Väldigt olika och tycker mycket om bloggen!
  8. Nämn en bloggare (länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om Mycket svårare att svara på! De jag läser är en blandning av vänner (som man väl "liknar" på något sätt eftersom man är vänner) och bloggar där jag känner igen mig = vi har några gemensamma nämnare som gör oss lika. Jag kan nämna Vardagsglimtarn och Grodan som förmodligen är helt olika varandra och även olik mig på ett sätt, men som jag också ser många gemensamma nämnare med.
  9. Vad tycker dina närmsta om att du bloggar? Förutom mamma och pappa är det sällan någon pratar om det. Jag får ibland beröm att jag är duktig på att förmedla i skrift vad jag vill få fram, vilket är roligt förstås! Av familjen är det förresten bara mamma, pappa, maken och syrran som vet. Jag har valt att inte lämna ut till övrig släkt att jag bloggar. Av kompisar är det ingen som läser regelbundet vad jag vet. Cliff Hanger svarade på just den här enkäten redan den 3 januari 2007 (länken går till januari, man får scrolla ner för att hitta enkäten) och skrev då som svar på denna fråga följande: "En sak som jag inte riktigt förstår är annars kompisar som inte alls är intresserade av att läsa min blogg. Detta är inte ett utslag av självgodhet. Jag förstår bara inte hur man inte kan vara intresserad av en blogg som tillhör en kompis, oavsett hur bra eller dålig den är. Jag skulle vara jätteintresserad att läsa om någon kompis började blogga. Men så är jag väldigt nyfiken av mig också." Det är huvudet på spiken, så jag behöver inte försöka formulera det själv!
  10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg? Ja, det tror jag.
  11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg eller tänjs den gränsen hela tiden? Har en bra gräns tycker jag. Lämnar inte ut varken mer eller mindre nu än i början.
  12. Nämn några saker som du aldrig skulle blogga om och varför. Om jag nämner dem är de ju inte "o-bloggade" längre, alltså kan jag inte det. Men det finns saker jag lämnar utanför bloggvärlden.
  13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse tror du? Inte alls egentligen. Samtidigt har jag ju valt att blogga istället för att skriva privat dagbok, och jag blir glad av kommentarer, så visst betyder det ju något att människor läser och kommenterar!
  14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hans/hennes blogg? Ja, det tror jag. Varför skulle man det inte?
  15. Har du träffat folk IRL efter att ha fått kontakt med dom via bloggen? Inte "rena bloggare" men jag har träffat ganska många jättetrevliga tjejer från olika diskussionsforum, varav vissa också skriver blogg, som jag såklart läser - jag är ju nyfiken, remember!
  16. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga? Allt kan ju vara skadligt om det används på fel sätt, och bloggandet är förmodligen inget undantag. Det gäller att man bestämmer sig för ett sätt att förhålla sig och sedan håller sig till det.
  17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller andra bloggar? Hur har du i så fall hanterat det? Nej, det kan jag inte påminna mig...
  18. Har du skrivit saker du ångrar i din egen blogg eller andras? Jag har vägt mina ord noggrant många gånger, hur jag ska uttrycka mig för att inte kliva på tår som inte är menade att trampas på. Hoppas att jag klarat det - även om det ibland kan kännas som att människor sticker ut tårna och gör sitt bästa för att bli träffade hur mycket man än försöker smyga runt. Inlägget nedanför detta ex... Om de det berör läser här (vilket jag inte vet) finns säkert risken att man tolkar det som att jag förfasas över ageradet, medan det egentligen handlar om min reaktion, hur jag ska förhålla mig. Att få mig att inse att jag inte gjort fel, att "distansen" inte berodde på mig...
  19. Hur ser bloggandets nackdelar ut för dig? Det man skriver på allmän plats är till för allmän beskådan. Det är lätt att bli rädd att man ska bli "uppsökt". Samtidigt som risken är större så länge man finns med i telefonkatalogen... har jag bestämt mig för. Men jag har ju valt att aldrig nämna några namn, för att inte få träffar på bloggen om någon söker på namnen i min familj.
  20. Tror du att du fortfarande efter 2 år bloggar? Hur har ditt bloggande förändrats i så fall? Det tror jag. Jag bearbetar bra genom skrivande, och eftersom jag också tycker om att få kommentarer så kommer jag säkert att fortsätta lägga ut det jag plitar ihop.
  21. Tror du att bloggarna kommer ha (eller har) någon inverkan på vår kultur, eller är den en grupp människor som påverkar varandra? Alla nya företeelser påverkar ju oss, så även bloggandet tror jag.
  22. Avslutningsvis 1, kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande betytt för dig? Jag bearbetar genom att sätta ord på, och det betyder ju så klart en hel del. Både vad det gäller vikten och mitt ätande, och under det gångna året oron för pappa - där har bloggen varit just den ventil jag behövt. Här har jag kunnat pysa, lätta på trycket, och mått bättre tack vare det. Förstått mina egna tankar när jag fått ner dem på skärmen...
  23. Avslutningsvis 2, kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet betytt för dig? Jag läser om människor som gör saker jag drömmer om men inte (hittills) vågat genomföra, jag läser roliga bloggar, sorgliga, bloggar om människor som kämpar med samma saker som jag. Bloggar om människor som kämpar med livets svåraste... Jag känner gemenskap med många genom det skriva ordet, och som svensklärare måste jag ju gå igång på det! :o)
  24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten Jag lämnar det till dem som känner sig manade! Men berätta för mig, ni som antar utmaningen så jag kan komma och läsa hos er!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Trevlig läsning :)

Nä, vi kanske inte är så olika i grunden, men du ter dig så mycket klokare än jag, du är så himla duktig på att sätta ord på känslor och tankar. Det är därför jag älskar att läsa din blogg, den går rakt in i hjärtat!

Du är den som känns mest olik mig av de 10-tal bloggar jag läser, det var nog så jag tänkte...

sköt om dig!

Ina sa...

Tack snälla! "...ter dig så mycket klokare än jag" Ja, jag vet inte det jag - jag har ju förstått att jag ofta kan förmedla via skrift, så jag tar åt mig att du tycker att jag är "duktig på att sätta ord"... men klokare? Det tror jag inte alls!! :o)

Hur som helst så blir jag väldigt glad att du trivs i min blogg!!

Cliff Hanger sa...

Även om det inte låter så bekvämt är det väldigt skönt att få ha huvudet på spiken då och då. ;-)

Ina sa...

Eller hur, Cliff Hanger! Obekvämheten får man liksom ta för en stund i egen spotlight! På spiken it is!