2008-02-12

Meny hos en magsjuk

Efter att ha varit magsjuk i söndags kändes dottern piggare igår eftermiddag, berättade maken när jag kom hem från norr (återkommer angående den resan). Hon hade ätit, visserligen inte som vanligt men ändå lite riktig mat. Vi funderade fram och tillbaka igår kväll, maken och jag, om hon behövde en dag till hemma. Den frågan löste hon själv! Vid 1-tiden ropade hon för att tala om att hon hade kräkts. Det som hon ändå hade petat i sig till middag kom på returen. Ut i sängen, hela täcket, kudden och över ett gosedjur också för säkerhet skull, för att jobbet skulle bli riktigt gjort.

I morse sov hon till 8.30. Gick från sängen till soffan och där har hon legat hela dagen. Menyn har sett ut som följer:

2/3 äpple
3 vetekex med bregott
1 mun nyponsoppa
3 muggar äppeljuice
2 tärningar vitt bröd
1 salt pinne

Ja, that's it. En gång har hon kissat och det efter att jag bad henne. Bör man börja bli orolig?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Nej jag tror inte du behöver vara orolig ännu. Hon har ju fått i sig vätska, det är det viktiga.
Sen ska man helst vara hemma 48 timmar efter den sista kräkningen för att inte smitta vidare.
Hoppas hon kryar på sig snabbt.

Ina sa...

Tack för svaret! Jodå, vätska har hon fått i sig... 1 tsk var 5:e minut mestadels av dagen - det gäller att vara ihärdig som mamma! Jag har också hört 48 timmar efter sista kräkningen, det var därför vi funderade så mycket igårkväll, maken och jag. Söndagmorgon-tisdagmorgon blir ju 48 timmar. Men nu blir hon istället hemma till minst torsdag i alla fall.

Anonym sa...

Jag känner igen mammatänket :-)
Nej jag tror knappast du behöver bli orolig utan behandla det som en magsjuka brukar behandlas..med vätska så gott det går
Kram på er!

Anonym sa...

Hoppas hon kryar på sig snart! Tror inte du behöver vara orolig heller, bara vätska går ner så är det ingen fara :)

Det tar flera veckor innan de blir uttorkade fick jag höra när jag var på akuten med min lilla när hon var 7 månader och var helt apatisk.. men hon var långt ifrån uttorkad och det kändes skönt att höra att det faktiskt tar tid innan de blir det :)

kram på er!

Var dags glimtarn sa...

Här är vi och har också varit magsjuka. Jag fick enkom i mig halvbanan och vatten. Massor med vatten. Lilla H äter skorpor morot (!) och vatten. Tror inte man behöver oroa sig, så länger de kissar och det inte luktar "aceton" när det vatten som kommer ut väl kommer ut. Ha ha oj, långt och knasigt. Hoppas ni mår bättre nu. kram