2007-05-18

Värsta grymma träningstjejen

Det är jag det! ...i alla fall den gångna veckan och med mina mått mätt. Dels är jag irriterad på att sommaren närmar sig med stormsteg och att också degklumpen på magen samtidigt är lösare och större än på hela vintern... Då tappar man sugen eller suger i av kung och fosterland (...detta blir tydligen en hyllning till Magnus Uggla också). Jag valde det senare. Jag kan summera veckan som gått på följande sätt:

Måndag: Dottern går på simskola och då får man inte sitta med och titta. Jag passade på att gå en snabb, rask promenad på 20 minuter. På kvällen plockade jag fram en DVD från iForm; "Platt mage, stark rygg" Om den ger vad den utlovar är det på pricken vad jag behöver!

Tisdag: Jobbade mellan 8.00 och 20.00 så ingen träning.

Onsdag: Halv dag på jobbet, stavgick drygt 8 km när jag kom hem, vilket tog ca 75 minuter. Körde magtränings-DVD:n på 30 minuter igen.

Torsdag: Denna dag plockade jag fram mina springskor för första gången på evigheter. Jag gav mig av. I sakta mak, men ändå joggande... Jag orkade i 23 minuter. Resten av sträckan gick jag så raskt jag kunde. Det blev rätt så exakt 5 km och den ska jag orka springa hela vägen innan vi flyttar härifrån den 2 juli - det har jag lovat mig själv!

Fredag: Promenad med hunden i ca 40 minuter, upp och ner i en ravin i skogen så det var rejält jobbigt ett tag där. Mycket sly hade det hunnit växa upp på några år också, så jag sitter här och känner efter om jag känner några krypande fästingar *ryyys*... Ska strax gå och duscha. Men inte bara promenad idag - jag har just kört min mag-DVD igen!!

Lördag: (imorgon alltså) Hunden ska träffa den familj dit hon ska flytta om de kommer överens med varandra. Det blir en 25-minuterspromenad och lite hit och dit med vår hund och deras, men annars ska jag ta det lugnt för att på...

Söndag: ...orka stavgå hela 15 km efter ett elljusspår. Det blir spännande att se hur jobbigt det kommer att kännas! Jag har köpt ny ryggsäck, så jag bekvämt kan bära på mitt mellanmål, som vi ska stanna ett par kilometer innan "målgången", vid en strand, och njuta av.

Vad kommer då denna träningsiver ifrån? Jo, förutom att jag fettröttnat på min degmage och de 3-4 extrakilon som smugit sig på under vintern, eller som jag aldrig fått riktig bukt med sedan julmoffandet, så har jag fått en idé om ett belöningssystem. Bara för mig själv, i form av små stjärnor, men belöningar är alltid roliga att se fram emot och hittills fungerar det ju! Så här ser det ut - undra om nån orkar läsa, och i så fall dessutom lyckas hänga med?!

* En bra matdag, enligt planerna = 1 stjärna

* Motion i någon form = 1 stjärna/45 minuter (tänkte ta 30 minuter för att få efter träningspasset på DVD'n, men kom på att 45 min är bättre för då tvingar jag upp mig på crosstrainern (som står rätt så oanvänd) i 15 min om jag inte promenerar samma dag. Dessutom tar det ca 45 minuter att promenera 5 km och det tycker jag är en lagom träningsrunda - gärna mer förstås, men inte mindre för att "räknas")

* Sötsaker någon annan dag än lördag/vald ätdag = 2 stjärnor BORT

* Minus på vågen 0,1-0,5 kg = 1 stjärna
* Minus på vågen 0,6-> kg = 2 stjärnor

Vad kan detta bli om man räknar ihop en bra vecka? Nåt liknande detta:
Sju bra matdagar (sött ok i planerad mängd på lördag/vald ätdag) = 7 stjärnor
Fem motionsdagar á 45 minuter = 5 stjärnor
Stavgångssöndagar på 15 km (1-2 gr/mån) = 3! stjärnor
Som grädde på moset får jag ett stort minus... = 2 stjärnor.

En BRA vecka med söndagslånggång borde kunna samla ihop 16-17 stjärnor (den här blir 16 st som det ser ut nu). Då tänker jag mig att jag ska ha samlat ihop 35 stjärnor för en belöning, kanske 40 - har inte riktigt bestämt mig ännu... Mina belöningar får kosta ca 500-600 kronor - det kommer att vara olika, jag bestämmer från gång till gång vad jag vill ha/göra. Egentligen är det helt befängt för det är ju mina pengar jag räknar med, men just nu - efter snart en vecka så här - känns det som om jag kan "gå på" det.

Alla sätt att hålla sockermonstret på största möjliga avstånd är tillåtna!

2 kommentarer:

Lyckliga Grodan sa...

så smart..
jag vill också ha belöningar..
ska genast tänka ut ett motivationssystem...

Anonym sa...

Lycka till!

Och kram till dig på Mors dag!