2007-05-30

Schemaläggning

Eller 3D-pussel upphöjt i 10...
Inte för att jag är nån fena på matte (jag törs säga att jag var det men eftersom det är 21 år sedan jag hade matte i skolan så är inte ämnet speciellt uppdaterat...) men jag fattar att det vi håller på med nu, kollegan och jag - att schemalägga inför nästa läsår (...och minnesstarka läsare kanske också då inser att jag vann den "kampen"; schemaläggningen ligger på mig igen!!) kräver både sin man och sin kvinna.

Det är två år sedan jag gjorde det sist. Redan då var det en näst intill omöjlig uppgift. Sedan dess har det kommit till 24 grupptimmar som ska in i den till bristningsgränsen fullpackade skolan... Vi har ett skriande behov av fler salar, och hela tiden trycks det in fler elever, vilket i sin tur leder till fler grupptimmar, som innebär att fler lektioner, fler grupper, fler lärare och fler klassrum ska parallelläggas. Kollegan jag jobbar med är matematiker. Han har räknat ut matematiskt att det går, om allt faller på plats utan minsta lucka i schemat. Den som varit i närheten av årets schema inser att det är en (nästan?) omöjlig uppgift att få ihop utan luckor. Men det är vårt jobb!

...det borde räcka va´? En eloge förresten om någon fortfarande läser... Det gjorde inte det, räckte alltså. Idag, efter sju (7) dagars heltidsarbete, med bara svenska, SO och NO kvar att lägga ut i 3 klasser (av 24 st) upptäckte vi att det saknades 6 timmar idrott... Idrottslektionerna har en av idrottslärarna lagt, och eftersom vi är en idrottsskola där alla elever har idrott minst 4 ggr/vecka - de allra flesta alla fem dagarna - så är idrotten både prioriterad och omfattande. Rektor hade fört över detta i schemaläggningsprogrammet, dubbelkollat men inte gjort den uppdatering av programmet som vi hade fått ett stort varningsmail från programtillverkaren att absolut göra innan något alls fördes in. Denna miss gör att vi får riva upp allt och "...börja om från början, börja om på nytt..." *nynnar*

Jag är faktiskt inte arg. Uppgiven ett tag, men det är inte värt energin att bli arg. Gjort är gjort, hon gjorde det inte av illvilja förstås utan för att hon inte förstod. Ingen idé att bränna ilska och negativ energi. Det vi gjorde var att meddela våra vikarier att de har jobb resten av terminen... Så kan det gå!

...det kan vara så att den uteblivna ilskan också kan förklaras av att nästan i samma ögonblick som detta uppenbarade sig, kom en av mina gamla, kära 9Bäst-elever och hälsade på. Goa, underbara, härliga ungdom - vad glad jag blev!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Usch! Schemaläggning låter inte som den mest stimulerande arbetsuppgift man kan ägna sig åt. Hade jag varit i din sits efter den blundern hade jag nog blivit tokarg eftersom jag har så dåligt tålamod med sånt där.
Hoppas ni får ordning på allt innan skolan slutar.
Vikarierna blev väl glada?!

Anonym sa...

Vad använder du för schema-program?