2006-10-12

En missad lunch bjuder in sockermonstret

Missbrukaren är på besök - men han åker ut innan morgonen!!

Så här har min matdag sett ut:
Frukost: gröt på boveteflingor med kanel, ingefära, cashew, mandel, rivet äpple och havremjölk.

Lunch: Hann inte pga möte med rektor och ett brandlarm som gick mitt i alltsammans... Sedan skulle jag vara med på orienteringstävlingen som skolan anordnade för alla elever på eftermiddagen... Åt en banan.

Mellis 1: Två grillkorvar med vitt korvbröd och ketchup och senap.
Mellis 2: En till grillkorv och en festis

Nu var jag bortom räddning... Stannade på Statoil på väg tillbaka till skolan. Köpte en 100g Marabou chokladkaka med dajmkulor och en påse gelegodis - lättsockrad - big difference... *NOT!* I bilen åt jag det mesta av godispåsen. Tillbaka på skolan satte jag i mig chokladen... Jobbade lite, sedan slappade jag i personalrummet. Drack en kopp kaffe, pratade med kollegor och hade en riktigt trevlig stund. Men godissugen!

Mellis 3: En kopp choklad ur kaffeautomaten och en vit tekaka med margarin och ost. Doppade och sörplade och njöt!!

Samtal med några elevers föräldrar, det var därför vi var kvar på skolan.

En timmes paus från samtal när kollegan och jag skrev ihop lite kommentarer och förberedde inför morgondagen. Kollegan undrade om jag skulle äta min mat. MAT?? Nej, skulle inte tro det...

Två samtal till, färdig strax före 20.00. Väntade in två andra kollegor och åt under tiden en rejäl sockerkaksbit, som den ena kollegan haft med sig. Planerade godisintaget i bilen på väg hem. Kollegan bara gapade när jag berättade om min dag och mitt tankesätt. Jag har ju aldrig "erkänt" för någon förut, det har varit väldigt, väldigt privat och mycket genant - nu kan jag konstatera att den här dagen förlorade jag. Samtidigt vet jag att det är "lika bra" att äta klart...

Hem vid 21.00. Stannade återigen på Statoil (den mack jag brukar få köra en annan väg för att undvika). En till 100g dajmchokladkaka och en fanta i bilen. Har precis nu fikat kubb och mjölk och har ett par chocolate chip-kakor kvar. Börjar känna mig nöjd och illamående. Det läskiga är att jag mår som en kung nu - allt är roligt och jag känner mig till och med snygg mitt i allt. Snacka om läskiga lyckohormoner!!!

Inatt ska sockermonstret golvas. Jag konstaterar att utan lunch och sedan tillgång till grillkorv utan möjlighet att äta annat - ja, då sket det sig BIG TIME. Samtidigt är jag jättesäker att detta var en engångsgrej. Imorgon är jag på banan igen - med sockerabstinens förvisso, men på banan!!

Råder det något tvivel om att jag är missbrukare?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Oj!! Ja det var ett rejält återfall.
Man brukar ju säga att en nykter alkoholist går igång på en lättöl och sen är det kört för det triggar till mer. Det verkar vara likadant för dig. Grillkorvarna, brödet och festisen verkar ha triggat igång dig ordentligt.
Men jag är helt säker på att monstret är golvat ordentligt till i morgon och du är på fötter igen. Du brukar ju fixa det, abstinens till trots.

Anonym sa...

Oj då, vilken matdag du haft!!! Hoppas verkligen att sockermostret inte fanns kvar när du vaknade på fredagen, eller rättare sagt, att du hade kraft att skrämma iväg det.

Kramar

Var dags glimtarn sa...

http://vardagsglimt.blogspot.com/

Här finns jag nu, ville bara säa det ; )

BUUUUUUU till sockermonstret, hoppas han är väck nu.

Anonym sa...

Jag brukar inte ha ett monster att bråka med, men ibland blir det ett och annat troll. T.ex. så satte jag i mig 250gr muffins ikväll. Hade tänkt att dela den med sambon som efterrätt, men istället slank den ned redan när jag kom hem från jobbet... Kunde inte sluta. Borde ha ätit mat istället...

Tur att det finns en extra muffins till sambon...

Ge monstret en riktig spark i arslet i morgon bitti! Hälsa från mig!

Kram!