2008-06-11

Avslutningsfin

Det blev inte mycket till sol och värme på dotterns första skolavslutning nu ikväll. Finklädd som sig bör, men kallt kallt och regn regn, så både kofta och regnjacka ovanpå finkläderna. Skolavslutning utomhus. Inövade sånger. Så fina barn, så stämningsfullt. I ösregnet och isvinden. Äsch... Traditionen är att fika tillsammans på ängen bakom skolan efteråt. Ingen ville fika på ängen... så vi trängde in oss i klassrummen istället. Mycket av det som hade kunnat vara blev inte. Egentligen tur att det var dotterns första. Hon vet inte vad hon "missat". Värre för 6:orna som skulle säga hejdå till varandra, till skolan och till sin lärare. Men vädret råder vi ju inte över! Lagom tills vi kom tillbaka hem sprack solen fram. Irriterande först, men sedan kom vi på att vi ju då kunde fota finkläderna i alla fall!


Två timmar på stan tog det att hitta skor med klack! Jajamen, ska det va´ så ska det! Det vi förresten också gjorde på stan då i måndags var att inhandla sommarböcker - något jag fått tips om av en arbetskompis. Hon har äldre barn och de är så glada i denna tradition; det är liksom inte sommarlov på riktigt förrän de också har en hög med böcker att möta sommaren med. Ett tips jag gärna skickar vidare. Alla sätt att uppmuntra läsning ska basuneras ut!!

3 kommentarer:

Mustardseed sa...

Vilken härligt fin avslutningstjej!

En kul grej - precis innan jag läste detta så satt jag och beställde sommarböcker till våra fyra stora härhemma!

Anonym sa...

Åh så fin hon är, och vilka söta skor! Var hittade du dem *tänker på min flicka*.
Och vilken härlig tradition med sommarböcker!

Ina sa...

Moderna, vilket roligt sammanträffande med böckerna. Det går ju fortfarande ganska trögt med läsningen här, så jag är glad att hon är så förväntansfull inför denna idé!

Magdalena, tack för din kommentar! Vet jag vem du är? *nyfiken*