2008-09-01

Pappas rygg

Dottern vill ofta bli kliad på ryggen. Mina händer ser så stora ut mot hennes lilla rygg, fortfarande brun efter två solveckor på Öland. Medan jag kliar ser jag istället en bild av mina små barnahänder mot pappas rygg. Ofta, ofta fick jag klia. Han drog av sig t-shirten och jag satt bakom honom och rev med mina små naglar. Först klia, sedan stryka, sedan klappa. Ofta ofta fick jag hämta en blöt handduk för att också badda ryggen. Minnet sviker mig, jag försöker minnas om den skulle vara varm eller kall, men jag kan inte känna det. Men jag känner hur pappas kraftiga rygg, blek på vintern och lite rödbrun på sommaren, känns under mina små händer. Efter baddandet skulle den klias igen. En stund av närhet från min barndom.

Dotterns rygg kliar, "...som morfars!" talar hon stolt om. Min också, det är ett tvärsäkert arv i rakt nedstigande led.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilket mysigt minne Ina! Fint o varmt ;)

Här vill pappa också bli kliad på ryggen och minstingen hjälper gärna till. Men visst är det skönt?