2008-07-30

Vi hade i alla fall tur med vädret

...men resten vet'e fan...!

Semester på Öland. Revansch från förra sommaren när oron för pappas hälsa överskuggade så pass att det bara regnade... I år strålar solen, verkligen strålar, och jag har trots att vi nu vet att det är lungcancer pappa har, och att han ska in och strålas nu i augusti, känt viss tillförsikt. Vågat hoppas att det ska bli en bra höst, att jag lyckats tanka lite energi.

Idag skulle så pappa till stora sjukhuset långt borta för att förbereda inför strålning och få resultat av en hjärnröntgen. Förra veckan var han in och gjorde en sådan på sjukhuset nära. Huvudvärk, upplevelse att han tappar ord och en incident i tidigare i somras när halva ansiktet liksom domnade bort gjorde att läkaren på stora sjukhuset ville ha en sådan gjord innan strålningen påbörjades. En koll "för säkerhets skull" - så har jag intalat mig. Men varför skulle det vara så? Varför skulle det få vara enkelt?

Istället är det fan så illa det bara kunde vara. Han har hjärntumör. Hjärntumör!

Det går inte att fatta. Jag fattar det inte. Här sitter vi på Öland igen, med samma oro, samma overklighetskänsla som förra året. Pappa är verkligen svårt sjuk och det ska vi lära oss leva med. Det måste vi lära oss leva med. Han ska hitta ett sätt att förhålla sig. Mamma ska göra det och alla vi andra som också finns runt omkring och som har vår egen relation till honom. Oron för pappa, hur han mår och hur det är för honom att vara så sjuk. Min egen oro. Makens, dotterns, min syster och hennes barn... Alla påverkas. Av den förbannade och verkligen djupt hatade cancern. Tvi den!

11 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Har precis hittat hit och ville bara ge dig en stor varm kram, stöd och styrka för vad skriver man?
Inget, det finns inget att skriva bara att det är så himla orättvist och så himla läskigt alltihopa.
Cancer är så förädande och så infernalisk lömsk.

Men vi måste tro på ljuset och hoppet för vad finns det annars....
Tänker på er.
Kram
Cat

Anonym sa...

Skickar också en stor varm (kanske inte måste vara så varm i det här vädret?!) kram. Lider verkligen med dig/er.
Cancer är verkligen en nyckfull sjukdom.
Men det sista man tappar är hoppet
sägs det ju.

Kram
Malin

Anonym sa...

Tack Ina för all omtanke om pappa och mig, som Du med make och dotter visar!
Tack för att du hjälper och stöder din syster och hennes barn!
Tack alla ni, för oss okända personer, som också ger uttryck för medmänsklighet i sin bästa form!
Det känns verkligen stort att bli föremål för all denna fina omtanke!

Anonym sa...

Men usch Ina.. vad ledsamt :( Skickar styrkekramar och tankar till din pappa och alla runt omkring.. Ibland känns det som att allt går åt fel håll, som tur är varar inte känslan för evigt.

Anonym sa...

Hej tjejen!

Fy vad ledsamt...jag lider med er och framförallt lider jag med din pappa som trots allt är den som drabbats hårdast.

Kram på er

Anonym sa...

Sänder dig en tanke! Jag har føljt din blogg till och från længe. Brukar inte kommentera, men nu vill jag ialf visa att jag tænker på er! Cancer ær hemskt min mamma har gått igenom en hjærntumør och lugncancer också.. finns inga ord før den sabla cancer. Hur svårt det æn ær så førsøk vara stark låt den aldrig vinna!!! hælsning från oslo

Anonym sa...

Nej, nej, nej... Vilka ofattbart tråkiga nyheter som slår emot mig när jag kommer hem från semestern och vill läsa ikapp i din blogg. SÅ ledsen för er skull! Finner inte orden...

GE INTE UPP - KÄMPA... TILLSAMMANS! Norrlänningar vet jag är ena envisa jäklar! ;´-)

Många tankar och många, många styrkekramar till er!!

Anonym sa...

Vilken semester ni haft.

Att se sina föräldrar sjuka är att tappa fotfästet i tillvaron. Jag önskar allt gott till dig och de dina - ta hand om er allihop!

Kram!

Anonym sa...

Det var mycket tråkiga nyheter om din pappa. Sänder många kramar och tankar till honom och din familj.

Är ni hemma nu? Vi åkte hem igår när det dåliga vädret kom...

(( Kramar ))

Mustardseed sa...

Så oerhört lessen jag blir för er skull när jag läser detta, varför kan det inte vara nog någon gång...! Jag skickar er alla styrkekramar ni vill ha.

Anonym sa...

Tänker på Er.
Önskar man kunde göra ngt men man är helt hjälplös och det är DET som är så himla jobbigt.
Kram